Project
Modelgebaseerde analyse en reductie van spreiding in de prestaties en testen van tandwielkasten voor windturbines
Dit doctoraatsonderzoek richt zich op de ontwikkeling, het gebruik en de validatie van numerieke technieken om de bron van spreiding in de prestaties en het testen van tandwielkasten te onderzoeken en te elimineren. Dit onderzoek is met name waardevol in de windenergie-industrie, waar het geluid van windturbines strikt wordt gereguleerd en tandwielkasten zo zijn ontworpen dat het tonale geluid onder de voorgeschreven niveaus blijft. Niet-geanticipeerde variaties in de fabricage en montage van de tandwielkasten kunnen ertoe leiden dat tonale geluidsniveaus de ontwerp- (of zelfs wettelijke) geluidsniveaus overtreffen, terwijl variaties in End-Of-Line (EOL)-tests kunnen leiden tot zowel valse positieven (tandwielkasten die zijn goedgekeurd voor de markt, maar die feitelijk niet aan de eisen voldoen) of valse negatieven (tandwielkasten afgekeurd voor de markt maar wel voldoend aan de eisen), met mogelijk ernstige financiële gevolgen voor de tandwielkastfabrikanten. De beoogde numerieke technieken zullen gebruikmaken van de expertise van de onderzoeksgroep op het gebied van flexibele multibody-modellering en dynamische simulatie van tandwielen en lagers, en zullen worden toegepast en gevalideerd in nauwe samenwerking met de industrie.