< Terug naar vorige pagina

Project

SBO project Serendipity Engine: naar een verrassende en interessante stadsbeleving (FWOSBO50)

Er wordt steeds vaker gewaarschuwd voor het sturende en beperkende
karakter van aanbevelingssystemen. Hierbij wordt verwezen naar de
trend om voornamelijk voorspelbare, populaire en homogene inhoud te
promoten, ook wel bekend als “filter bubbels”. In een stedelijke context
heeft dit tot gevolg dat mensen niet meer worden blootgesteld aan de
diversiteit van steden en van hun inwoners, wat negatieve gevolgen
heeft voor het open en democratisch karakter van de stad. Dit actueel
probleem heeft dringend aandacht nodig en er is dan ook een
maatschappelijke vraag voor een transitie naar informatiesystemen die
serendipiteit in de stad bevorderen. Vandaag mist er echter een duidelijk
begrip van de betekenis en waarde van serendipiteit in stedelijke
omgevingen en hoe digitale toepassingen kunnen ontwikkeld worden
volgens dit principe. In dit project wordt de betekenis en waarde van
serendipiteit uitgeklaard en wordt naar een beleidskader gewerkt om
lokale besturen en beleidsmakers te ondersteunen in deze transitie.
Daarnaast zal het project onderzoeken hoe ontwikkelaars dergelijke
toepassingen kunnen ontwerpen op het vlak van data, algoritmes en
design. Deze benadering is geïnspireerd op de theorie van de
affordances en de bevindingen dat (digitale) omgevingen kunnen
worden ontworpen om serendipiteit te stimuleren. Deze affordances (op
het vlak van data, algoritmes en design) zullen worden ontworpen,
ontwikkeld en getest aan de hand van de Living Lab methode in drie
stedelijke pilootprojecten. Om deze methode te ondersteunen, wordt er
tevens een nieuwe onderzoeksmethode ontwikkeld, specifiek gericht op
het onderzoeken van de gebruikerservaring van serendipiteit.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Knowledge representation and reasoning, Machine learning and decision making
Disciplines:Kennisrepresentatie en redenering
Project type:Samenwerkingsproject