< Terug naar vorige pagina

Project

Kleuters met een risico op rekenproblemen. Een onderzoek naar hun heterogeniteit via profiel-analyses.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen sterk verschillen in hun niveau van wiskundige kennis voor de start op school. Sommige kinderen ondervinden reeds moeilijkheden op vlak van de rekenvaardigheden. Deze moeilijkheden worden gekenmerkt door een grote heterogeniteit. In de beschikbare literatuur werd deze heterogeniteit in vroege rekenvaardigheden in de kleuterschool echter nog niet onderzocht via een persoonsgerichte benadering bij kinderen die moeilijkheden ervaren en het risico lopen om moeilijkheden te ontwikkelen bij het academisch leren. We zullen de voorspellers van zowel reken- als leesvaardigheden onderzoeken om de overlap en het samen voorkomen van leerproblemen op vlak van rekenen en lezen beter te begrijpen. Daarnaast zullen we kinderen longitudinaal opvolgen van de kleuterschool tot het 1ste en 2e leerjaar van de lagere school om te onderzoeken hoe profielen van sterktes en zwaktes in de kleuterschool veranderen doorheen de tijd wanneer de kinderen naar school gaan. Om deze doelen te realiseren, zullen we een functioneel gedefinieerde rekruteringsmethode hanteren waarbij we starten met een grote en gemengde steekproef van kleuters met problemen gerelateerd aan het leren die volgens leerkrachten en zorgverleners het risico lopen om leerproblemen te ontwikkelen. De combinatie van functioneel gedefinieerde steekproeven met persoonsgerichte analyses, zoals latente profielanalyse, werd voorgesteld als een nieuwe methode om de heterogeniteit die is geassocieerd met zwakke schoolprestaties in kaart te brengen. Dit zal bijdragen aan het onderzoek en de praktijk van de vroege diagnostiek en interventies voor kinderen met een risico om problemen te ervaren bij het leren rekenen.

Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Mathematical development, Learning difficulties, Heterogeneity, Preschool
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van wiskunde en rekenvaardigheid, Speciale nodenonderwijs, Onderwijs- en schoolpsychologie
Project type:PhD project