Project
CONNECTIES in de KLAS (CiC): Relaties met leerkrachten en peers en hun effecten op de mentale gezondheid van adolescenten
Theorie en onderzoek wijzen op het belang van positieve leerkracht-leerling en peer relaties voor de mentale gezondheid van adolescenten. Tot hiertoe zijn relaties met leerkrachten en met peers echter meestal onafhankelijk van elkaar onderzocht; onderzoek over hun relatieve en gezamenlijke bijdrage tot de geestelijke gezondheid is schaars. Dit project beoogt om onze kennis uit te breiden en te verdiepen door twee centrale onderzoeksdoelen: (1) nagaan van de unieke en gezamenlijke effecten van verschillende dimensies van leerkracht-leerlingrelaties en peerrelaties voor diverse aspecten van mentale gezondheid, i.e., internaliserende en externaliserende problemen, prosociaal gedrag en zelfbeeld, (2) ontrafelen van de wisselwerking tussen leerkracht-leerlingrelaties en peer relaties in de adolescentie. Het project omvat twee grootschalige longitudinale studies met drie waves in secundaire scholen en een experimentele studie in de lerarenopleiding secundair onderwijs.