< Terug naar vorige pagina

Project

Virtueel beter? Exposure in virtual reality voor sociaal angstige adolescenten.

Een sociale angststoornis ontwikkelt zich doorgaans tijdens de adolescentie. Het is een invaliderende stoornis die ernstige belemmeringen in het dagelijks leven met zich meebrengt. Om te voorkomen dat matige, subklinische sociale angstklachten zich verder ontwikkelen tot een volwaardige angststoornis, is de beschikbaarheid van effectieve, vroegtijdige interventies die bovendien vlot toegankelijk en aantrekkelijk zijn voor adolescenten van cruciaal belang. Exposure in virtual reality (VR) biedt hiervoor een groot potentieel. Het sluit aan bij de technologische leefwereld van adolescenten en maakt het mogelijk om op een veilige manier vermijdingsgedrag af te bouwen. Er is echter een grote nood aan kwalitatief hoogstaand onderzoek naar de effectiviteit en aanvaardbaarheid van VR exposure in deze leeftijdsgroep. Dit project omvat een gerandomiseerde, gecontroleerde studie bij adolescenten met matige sociale angstklachten met drie condities: (1) VR exposure; (2) in vivo exposure; en (3) wachtlijst-controle. Er zijn drie hoofddoelen. Ten eerste willen we evalueren of een VR exposure interventie effectief is om sociale angstklachten te verminderen en positieve effecten heeft op het algemeen welbevinden en de weerbaarheid van adolescenten. Ten tweede willen we voorspellers identificeren voor het behandelresultaat. Als derde doelstelling willen we nagaan hoe adolescenten de VR exposure interventie accepteren en ervaren. Als derde doelstelling willen we nagaan hoe adolescenten de VR exposure interventie accepteren en ervaren.

Datum:10 jun 2022 →  Heden
Trefwoorden:social anxiety, adolescence, virtual reality exposure
Disciplines:Cognitieve processen, Psychopathologie, Psychotherapie
Project type:PhD project