< Terug naar vorige pagina

Project

De grammatica van opvoeding voorbij de Westerse epistemologie: De registers van opvoeding in Vietnam van de jaren 2000 tot 2020

In de afgelopen vier decennia is er aanzienlijke aandacht besteed aan de ontwikkeling van een wetenschappelijke benadering van opvoeding en ouderschap, gefundeerd in ontwikkelings- en neuropsychologie. Als reactie hierop is er een existentieel-pedagogisch perspectief op opvoeding gearticuleerd. Beide benaderingen zijn echter ontwikkeld binnen een westerse context. De mate waarin het wetenschappelijke opvoedingsdiscours is doorgedrongen in oosterse culturen, en de specifieke configuraties die het aanneemt, blijven grotendeels onbekend. Hieruit komen twee kennishiaten naar voren: (1) Een gebrek aan kritisch onderzoek naar hoe het wetenschappelijke opvoedingsdiscours zich ‘integreert’ en ontwikkelt in een niet-westerse context, en (2) een gebrek aan lokale ‘tegenverhalen’ in antwoord op dit opvoedingsdiscours. Dit project, gesitueerd in Vietnam, heeft tot doel (1) lokale configuraties van het wetenschappelijke opvoedingsdiscours op begrip te brengen, en (2) lokale ‘tegenverhalen’ te (her)construeren die antwoorden op dat discours. Hierdoor daagt dit project niet alleen bestaande eurocentrische literatuur over opvoeding uit, maar faciliteert het ook een postkoloniale verschuiving in gezinspedagogiek, in lijn met recente ontwikkelingen in de sociale en geesteswetenschappen. De resultaten van het project zijn gericht op het empoweren van ouders, met name in België en Vietnam, om kritisch te denken en te handelen voor de toekomst van hun kinderen en van de wereld.

Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:parenting/upbringing, the turn to parenting, natality, aversion, bildung, postcolonialism
Disciplines:Ouderschap en gezinseducatie niet elders geclassificeerd, Postkoloniale studies, Filosofie van het onderwijs
Project type:PhD project