Project
Onderzoek naar de multiculturele competentie van leraren in opleiding voor studenten van etnische minderheden: een vergelijkende studie van Vlaanderen (België) en Zuidwest-China (China)
Ondanks het belang van de multiculturele competentie van leraren in opleiding bij het verbeteren van academische prestaties en onderwijsgelijkheid voor studenten uit etnische minderheden, hebben zelden studies gericht op het onderzoeken van voornoemd onderwijsfenomeen in de oosterse context. Met de bedoeling om de kloof tussen Oost en West te overbruggen, is het voorgestelde onderzoek project is een vergelijkende studie van Vlaanderen (België) en Zuidwest-China (China) om te verkennen overeenkomsten en verschillen in multiculturele onderwijspraktijken. Om dit doel te bereiken, is een gemengde kwantitatieve en kwalitatieve methode zal worden gebruikt om de multiculturele competentie van leraren in opleiding en onderzoeken de onderliggende individuele en institutionele factoren. De bevindingen van het huidige onderzoeksproject zullen naar verwachting bijdragen aan het theoretische begrip van multiculturele competentie en identificeer praktische implicaties voor onderzoekers, opvoeders en beleidsmakers in China.