< Terug naar vorige pagina

Project

Voedingsadvies rond vlees- en zuivel (1920s-2020s): wetenschap, verwarring, macht en impact (IRP21)

Hoe beïnvloeden beleidsmakers, industrieën en hun academische partners de voedselkeuzes van de bevolking? Via een interdisciplinaire opzet zal deze brede vraag worden vernauwd tot de voedings- en gezondheidsaspecten van vlees en zuivel binnen een specifieke periode (1920s-2020s) in een overwegend Belgische context. Door voedingswetenschap, technologie, voedselgeschiedenis, (sociale) marketingcommunicatie en consumentenwetenschappen te combineren, zal dit IRP de wetenschappelijke en maatschappelijke basis van onze voedingsovertuigingen en -gedrag ontrafelen:
1. PRODUCT - Hoe komen wetenschappers tot conclusies over voedingswaarde, binnen een kader van onzekerheid en heterogeniteit? Als gevalstudie zullen lacunes m.b.t. de voedingswaarde van vlees- en zuivelproducten analytisch worden ingevuld, waarbij state-of-the-art nutriëntenanalyse zal worden gebenchmarkt met historische methoden. Een variatie aan hedendaagse en historische recepten, (microbiële) verwerkingsmethoden en producten zal worden onderzocht, met speciale aandacht voor gefermenteerde producten. Ook zal worden beoordeeld of deze nutriëntengehalten substantieel genoeg zijn voor een bijdrage aan de behoeften van bevolkingsgroepen met specifieke noden.
2. BELEID - Hoe worden wetenschappelijke bevindingen vertaald in adviezen door beleidsmakers en industrie? De inhoud van voedingsadviezen is niet noodzakelijk het resultaat van sluitende wetenschap, maar eveneens van onderhandeling en conflict tussen belanghebbenden. Daarom bestudeert dit IRP historische sleutelmomenten van verandering op het gebied van voedingsadviezen voor zuivel en vlees (b.v. "drink melk" campagnes en gezondheidsgerelateerde waarschuwingen voor levensmiddelen die verzadigde vetten bevatten), alsook de machtsstrijd achter deze beleidskeuzes.
3. CONSUMENT - Hoe reageert het publiek op voedingsadviezen, met bijzondere aandacht voor het aanpassen van eetgewoonten? Hiertoe zullen percepties en attitudes van de consument ten aanzien van voedselbronnen en promotie (bv. etiketten op de verpakking, openbare campagnes die de consumptie van vlees en zuivel bevorderen of ontmoedigen, en merkadvertenties van fabrikanten) worden gemeten. Overtuigingskracht van de drijvende krachten achter verandering zal worden bestudeerd, evenals barrières in het vertalen van intenties op vlak van voedingskeuzes naar daadwerkelijk eetgedrag.
Datum:1 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:dierlijke levensmiddelen, gezondheid, processing, voedingsdiscours, voedingsgeschiedenis, voedselbeleid, voedingsleer, politieke economie, voedingsmarketing, voedingsconsumptie, sociale marketing, transformatief consumentenonderzoek
Disciplines:Voedselgisting, Voedselmicrobiologie, Politieke geschiedenis, Marketingcommunicatie, Consumentengedrag