< Terug naar vorige pagina

Project

Hoera - Dat is moeilijk! De dynamiek van de reacties van studenten op en voorkeuren voor cognitieve uitdagingen

Dit project onderzoekt motiverende reacties op cognitieve uitdagingen in echte klaslokalen onder een gemeenschapssteekproef van 600 hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde leerlingen van groep 11. Door gebruik te maken van de Experience Sampling Method om de betrokkenheid van studenten dynamisch te relateren aan de instructie-uitdaging, onderzoekt het project hoe studenten er baat bij hebben om geconfronteerd te worden met leermateriaal dat in overeenstemming is met hun capaciteiten. Naast het waarderen van de algemene voordelen van uitdagend schoolwerk, richt het project zich op individuele verschillen in reacties op uitdagingen. Dit project onderzoekt in het bijzonder de modererende rol van het persoonlijkheidskenmerk Need for Cognition, als de neiging om actief te zoeken naar, deel te nemen aan en te genieten van inspannende cognitieve activiteit, bij het modereren van de reacties van leerlingen op uitdagingen in de klas, in de hypothese dat met name leerlingen met een hoge NFC zouden rapporteren hogere betrokkenheid bij instructie-afleveringen die als uitdagend worden ervaren. Het project onderzoekt ook in hoeverre voorkeuren voor cognitieve stimulatie domeinspecifiek zijn in plaats van domeinalgemeen. Door de dynamische wisselwerking tussen behoefte aan cognitie en leeruitdaging in situ te beschouwen, werpt dit project een nieuw licht op hoe leraren en scholen leerlingen uitdagend schoolwerk kunnen bieden om hun betrokkenheid te vergroten.

 

 

Datum:1 jan 2022 →  1 apr 2023
Trefwoorden:classroom challenge, Experience Sampling Method
Disciplines:Onderwijs- en schoolpsychologie