< Terug naar vorige pagina

Project

Emancipatorisch mediawijsheidsonderwijs in de vreemdetalenles Engels

Al in de Conceptnota Mediawijsheid van ministers Ingrid Lieten en Pascal Smet uit 2012 wordt mediawijsheid gedefinieerd vanuit een emancipatorische visie: burgers worden in staat geacht om kritisch en zelfstandig om te gaan met alle media, zowel receptief als productief. Ook mediawijsheidsonderwijs wordt benaderd vanuit dit theoretische kader. Hoe komt het dan dat in de onderwijsleerpraktijk mediawijsheid nog zo vaak wordt bekeken vanuit een protectionistische visie, waarin men leerlingen wil beschermen tegen potentiële gevaren van media? Mediawijsheid is in het secundair onderwijs geen apart vak, en wordt binnen de nieuwe eindtermen beschouwd als een transversale eindterm. Dat betekent dat er in veel vakken van het curriculum aan moet worden gewerkt. Gezien de overvloed aan Engelstalige informatie waarmee burgers in Vlaanderen worden overspoeld, leent het vak Engels (als vreemde taal) zich bijzonder goed tot het bevorderen van de mediawijsheid van de leerlingen. Dit onderzoeksproject over mediawijsheidsonderwijs in het vreemdetalenonderwijs Engels wil een brug vormen tussen de theorie en de praktijk. Het hoofddoel is om te onderzoeken in welke mate leraren uit het secundair onderwijs kwaliteitsvolle mediawijsheidslessen ontwerpen binnen het vreemdetalenonderwijs Engels en in welke mate ze die lessen geven vanuit een emancipatorische visie op mediawijsheidsonderwijs. Uit dat onderzoek kan afgeleid worden welke professionaliseringsnoden er bestaan. In een eerste fase van het project zal onderzocht worden welk conceptueel model het meest geschikt is voor een emancipatorische visie op mediawijsheidsonderwijs en zullen effectieve kaders voor de onderwijspraktijk uit de literatuur afgeleid worden die dit model kunnen concretiseren in het vreemdetalenonderwijs Engels. Vervolgens zullen leraren Engels geobserveerd worden terwijl ze mediawijsheidslessen ontwerpen en geven, met als doel te onderzoeken in welke mate ze het conceptuele model en de bijhorende onderwijsleerpraktijk en didactische werkvormen aanwenden. Op basis van de resultaten van onze analyses zullen professionaliseringsnoden voor leraren Engels in het secundair onderwijs geïdentificeerd worden om op die manier kwalitatief mediawijsheidsonderwijs te versterken.

Datum:1 dec 2022 →  Heden
Trefwoorden:secondary school, media literacy, media literacy education, empowerment
Disciplines:Media-educatie, Curriculum en pedagogiek van kunsten, media en communicatie, Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Secundair onderwijs
Project type:PhD project