< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Kansen en bekommernissen bij centrale toetsen

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Ondertitel:echo's uit het Vlaamse onderwijsveld
Vanaf schooljaar 2023-2024 zullen alle Vlaamse leerlingen tijdens hun schoolloopbaan vier keer een centrale toets afleggen. Het doel van deze studie was om de percepties en de verwachtingen van leraren, schoolleiders en pedagogisch begeleiders bij deze beleidsbeslissing in kaart te brengen. Aan de hand van 34 explorerend kwalitatieve semigestructureerde interviews werd daartoe empirische evidentie verzameld. Verwachte wenselijke en onwenselijke effecten van het voorziene systeem worden belicht. Daarnaast wordt ingegaan op een set van sleutelkenmerken die leerkrachten, schoolleiders en pedagogisch begeleiders vooropstellen zodat centrale toetsen een optimale kans op slagen zouden hebben bij verdere implementatie. De resultaten tonen aan dat vooral een ontwikkelingsgericht perspectief aanbevolen wordt. Verder wordt onder meer gepleit voor een brede toetsing, secure omgang inzake de openbaarheid van resultaten, en inzetten op de ontwikkeling van informatiegeletterdheid van toekomstige gebruikers.
Tijdschrift: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid
ISSN: 0778-0443
Volume: 202
Pagina's: 169 - 181
Jaar van publicatie:2022
Trefwoorden:A1 Journal article
Toegankelijkheid:Open