< Terug naar vorige pagina

Project

Stress en stressregulatie bij kinderen met ernstig meervoudige beperkingen

Dit project bestudeert de rol en de mechanismen van stressregulatie bij kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB). Vooreerst zal de manier waarop deze kinderen zintuiglijke prikkels ervaren en erop reageren, evenals hoe deze bijdragen aan hun stressniveau, worden bestudeerd. Ten tweede zal worden geëvalueerd op welke manier kwaliteitsvolle interacties, die zijn afgestemd op de behoeften van personen met EMB, hun stressniveau kunnen verminderen. Ten derde zal de associatie tussen de stress(regulatie) en het welbevinden, de betrokkenheid en het probleemgedrag van de kinderen getest worden. Er worden gegevens verzameld bij 50 kinderen met EMB in dagelijkse leefsituaties. Gegevens over omgevingsprikkels, de interactiestijl van de begeleider en gedragsindicatoren van stress worden verzameld door middel van continue video-observatie, waarbij twee kleine camera's aan de rolstoel van de deelnemer en één bodycam worden bevestigd. Een fysiologische indicator van de stress van het kind zal worden geregistreerd door de galvanische huidrespons met een Empatica E4 -polsbandje. Welzijn, betrokkenheid en probleemgedrag worden gemeten aan de hand van vragenlijsten van de begeleiders. Meer kennis over dit onderwerp kan leiden tot de ontwikkeling van gerichte interventies om stressregulatieproblemen bij personen met EMB te verminderen en kan praktijkwerkers meer inzicht geven in hoe de omgeving en de interactiestijl kunnen worden aangepast aan de stressniveaus van de persoon.

Datum:1 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:Stress regulation, Psychophysiological methods, Profound intellectual and multiple disabilities
Disciplines:Gedrags- en emotionele problemen, Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen, Orthopedagogische interventies, Speciale nodenonderwijs