< Terug naar vorige pagina

Project

Het gebruik van single-case experimentele designs voor de evaluatie van technologie-ondersteund leren.

De afgelopen jaren is er een indrukwekkende toename in het gebruik van technologie in het onderwijs. Zo worden educatieve games en elektronische leeromgevingen gebruikt voor onderwijzen en leren. In deze toepassingen worden acties van de leerlingen meestal automatisch geregistreerd. Daarnaast biedt technologie (zoals sensoren en eyetrackers) nieuwe mogelijkheden om data te verzamelen. Deze gegevens openen ook nieuwe perspectieven voor het evalueren van het belang van het gebruik van educatieve technologie. Voor het evalueren van het potentieel van onderwijstechnologie kan in theorie gebruik worden gemaakt van single-case experimentele designs (SCED's). In SCED-onderzoeken wordt een enkel geval (vaak een persoon) herhaaldelijk gemeten onder verschillende omstandigheden, om het effect van deze condities te evalueren. In dit proefschrift wordt het gebruik van SCED's in dit domein bestudeerd. Op basis van een studie van de literatuur over SCED's en over de evaluatie van het gebruik van educatieve technologie, zal worden onderzocht hoe SCED's mogelijk in dit domein kunnen worden gebruikt. Daarnaast zal het systematisch overzicht van SCED-studies voor de evaluatie van educatieve technologie worden uitgevoerd. Verder zullen methodologie, technieken en hulpmiddelen worden ontwikkeld voor het gebruik van SCED's op dit gebied. Ten slotte zullen SCED-onderzoeken (primaire studies en/of meta-analyses van SCED-onderzoeken) worden uitgevoerd om het gebruik van SCED's op dit gebied aan te illustreren.

Datum:20 dec 2022 →  Heden
Trefwoorden:Single-Case Experimental Design, Technology-Enhanced Learning, Methodology, Effectiveness
Disciplines:Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Educatieve technologie
Project type:PhD project