< Terug naar vorige pagina

Project

Een onderzoek naar het effect van een blended professionaliseringsprogramma op TAalstimulerende COmpetentieS van kleuterleerkrachten (TACOS)

De kwaliteit van taalstimulerende interacties in de kleuterklas heeft een belangrijke invloed op de academische taalvaardigheid van kleuters, die op haar beurt een belangrijke voorspeller is van schools succes. Hoewel we weten dat kwaliteitsvolle taalstimulerende interacties cruciaal zijn voor de schoolse taalvaardigheid van kleuters, toch wijst heel wat interactieonderzoek op de relatief slechte kwaliteit en lage kwantiteit van taalstimulerende interacties in de kleuterklas en is die bovendien nog lager in de interacties met kwetsbare kinderen. Het project wil de kloof tussende theorie en de werkelijke interacties in de kleuterklas verkleinen door een blended learning professionaliseringsinterventie (PI) te ontwikkelen dat de taalstimulerende competenties (disposities, situatie-specifieke vaardigheden en gedrag) van (student-)leerkrachten versterkt, door zowel individueel als sociaal leren te stimuleren. De online PI-component biedt een innovatieve oefenomgeving via video-gebaseerde simulatieoefeningen. De offline component richt zich op praktijkgericht onderzoek en innovatie door leerkrachten via gezamenlijke video reflecties, praktijkoefeningen en gepersonaliseerde feedback. Het onderzoek heeft als doel om de effecten van het professionaliseringstraject op de TS-competenties van (student)leraren kleuteronderwijs in kaart te brengen. Door een mixed-method benadering waarbij survey-data simulatiegegevens, observatie-data, case study data uit de videoreflecties en focusgroepgegevens worden gecombineerd, komt het onderzoek tegemoet aan een gebrek aan experimenteel onderzoek dat de competentie-ontwikkeling leraren op vlak van taalstimulerende interacties in kaart brengt. De valorisatie richt zich op de ontwikkeling van het professionaliseringsprogramma en het optimaliseren van dit programma op basis van de onderzoeksresultaten. De integratie van het onderzoek en de valorisatie leidt uiteindelijk tot een evidence-based professionaliseringprogramma. In dit doctoraat wordt onderzocht in welke mate de in-service kleuterleraren de inzichten in TS-interacties, die ze via het professionaliseringsprogramma leren, toepassen in de klascontext. Daarnaast wordt bekeken in welke mate de in-service kleuterleraren die inzichten echt begrijpen en incorporeren in hun visie op taalstimulering.

Datum:15 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:language stimulation, ECE, language stimulating interactions in early childhood education, PI, kindergarten, preschool, language, teacher competencies
Disciplines:Taalcurriculum en -pedagogiek, Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Voorschoolse educatie en kleuteronderwijs, Nederlandse taal, Taalverwerving
Project type:PhD project