< Terug naar vorige pagina

Project

Testen met een transnationale wending Een historisch onderzoek naar de ontwikkeling en verspreiding van psychometrische tests in China als cultureel verweven technologie, 1915-1935

Het gebruik van psychometrische testtechnieken in het onderwijs moet worden gezien als een veelzijdig en transnationaal fenomeen waarin verschillende culturele ideeën gedurende een complexe historische periode met elkaar verstrengeld zijn geraakt. Het meeste huidige onderzoek heeft echter de neiging om de ontwikkeling van psychologisch testen in Chinese onderwijsomgevingen te beschrijven als een eenzijdig proces, gestuurd door de westerse psychologie. Daarom richt deze studie zich op de geschiedenis van psychometrisch testen in het Chinese onderwijs van 1915 tot 1935, met als doel het proces van verstrengeling van Chinese en westerse concepten van onderwijs en psychologie te begrijpen, en het proces van verstrengeling van Chinese en westerse culturen te begrijpen. Op basis van het theoretische kader van Azië als methode analyseert deze studie de gedragingen, motieven en gevolgen van de verstrengeling van onderwijspsychologische ideeën in de republikeinse periode door westerse ideeën af te breken en postkoloniale studies, globaliseringsstudies en het opkomende gebied van 'Aziatische studies' te combineren. We gebruiken ook microgeschiedenis en multidisciplinaire perspectieven om de multidimensionale en transnationale aspecten van de ontwikkeling van psychologische disciplines in China te analyseren en te beschrijven, met als primaire bronnen de onderwijspsychologische tijdschriften uit de republikeinse periode, de publicaties en memoires van psychologen en pedagogen uit de republikeinse periode, en het onderzoekswerk van buitenlandse wetenschappers. Tenslotte herstellen wij de ontwikkelingslijn van psychometrisch testen op het gebied van onderwijs in China, geven wij historisch onderbouwde suggesties voor de weldadige ontwikkeling van psychometrisch testen in het heden, en verrijken en breiden wij aldus het veld van interdisciplinair onderzoek naar de geschiedenis van de onderwijspsychologie en bevorderen wij de huidige communicatie en interactie tussen geleerden uit verschillende disciplines.

Datum:20 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:pschometric testing, history of education, China's study, cross-cultural studies
Disciplines:Geschiedenis van het onderwijs
Project type:PhD project