< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Elke Van Steendam
- Disciplines:Onderwijs- en schoolpsychologie, Leren en gedrag, Cognitieve processen, Groeps- en interpersoonlijke processen, Curriculum en pedagogiek van de humane en sociale wetenschappen, Taalcurriculum en -pedagogiek, Hoger onderwijs, Onderwijspsychologie en educatief ontwerp, Taaldidactiek, Taalverwerving, Schrijfsystemen, Taalvaardigheid
Affiliaties
- Onderzoeksgroep Taal, Onderwijs en Samenleving, Campus Brussel (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf1 okt 2013 → Heden
Projecten
1 - 7 of 7
- De rol van taalcontact in Engelse en Franse taalvaardigheidVanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Verbetering van de prestaties van vwo-leerlingen op academische synthesistaken met Level up Instructions & Feedback Tool (LIFT)Vanaf8 mrt 2019 → 18 sep 2020Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Een blauwdruk voor effectief collaboratief schrijven en reviseren in het hoger onderwijs: de interactie van instructie, taakcomplexiteit, interactie- en schri jfprocessen en hun relatie tot tekstkwaliteit.Vanaf1 okt 2016 → 30 sep 2018Financiering: BOF - Andere acties
- Een empirisch onderzoek naar overname van Engelse discourse markers onder Chinese EFL leerlingenVanaf15 sep 2016 → 28 okt 2019Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Verbeteren van correct taalgebruik in de Engelse schrijfles: Empirische studies naar het effect van niet-gefocuste correctieve feedbackVanaf1 okt 2013 → 30 jun 2018Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Het effect van observationeel leren en strategie-instructie op de motivatie, schrijfprocessen en schrijfproducten van vreemdetaalleerders Engels in het Turks en Vlaams hoger onderwijs .Vanaf1 sep 2013 → 31 dec 2021Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Een vergelijking van autonomie en interactie tussen groepsgenoten tijdens de modern-vreemdetaallessen in middelbare scholen in België en TurkijeVanaf1 okt 2011 → 19 okt 2021Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 38
- A Comparison of Active and Interactive Listening in Secondary School Foreign Language Classrooms in Belgium and Turkey(2021)
Auteurs: Hatice Nur Ozcelik, Kristiaan Van den Branden, Elke Van Steendam
- Comprehensive corrective feedback in foreign language writing: The response of individual error categories(2021)
Auteurs: Elke Van Steendam, Kris Buyse, Dirk Speelman
Pagina's: 31 - 70 - Multilingual Literacy(2021)
Auteurs: Elke Van Steendam
Aantal pagina's: 304 - Samen reviseren(2020)
Auteurs: Elke Van Steendam
Pagina's: 1 - 18 - Synthesis writing in upper-secondary education: From a baseline of texts and processes to process-oriented feedback(2020)
Auteurs: Elke Van Steendam
- Leren schrijven en schrijvend leren in een vreemde taal.(2020)
Auteurs: Elke Van Steendam, Catherine Van Beuningen, S Dönszelmann, C van Beuningen, A Kaal, R De Graaff, M Mangelmans-Dorn
Pagina's: 275 - 289Aantal pagina's: 15 - In search of an effective source use pattern for writing argumentative and informative synthesis texts.(2020)
Auteurs: Elke Van Steendam
Pagina's: 239 - 269Aantal pagina's: 30 - Mapping synthesis writing in various levels of Dutch upper-secondaryeducation. A national baseline study on text quality, writing process andstudents’ perspectives on writing.(2020)
Auteurs: Elke Van Steendam
Pagina's: 187 - 236Aantal pagina's: 50 - De kracht van feedback in schrijfvaardigheidsonderwijs: tekst- en procesgerichte feedback.(2019)
Auteurs: Nina Vandermeulen, Elke Van Steendam, Gert Rijlaarsdam, André Mottart, Steven Vanhooren
Pagina's: 318 - 323Aantal pagina's: 6 - Listening Comprehension Problems of FL Learners in a Peer Interactive, Self-Regulated Listening Task(2019)
Auteurs: Hatice Nur Ozcelik, Kristiaan Van den Branden, Elke Van Steendam
Pagina's: 1 - 14Aantal pagina's: 14