< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Haydée De Loof

  • Onderzoeksexpertise:Dr. Haydée De Loof is een onderwijsonderzoeker met een doctoraat in de onderwijswetenschappen, behaald aan de Universiteit Antwerpen. Ze studeerde af al klinisch psycholoog van de Universiteit Gent. Haar belangrijkste onderzoeksthema's zijn onderwijseffectiviteit, competentieontwikkeling van studenten en leerkrachten, en studie- en carrièretrajecten. Ze werkt hoofdzakelijk met kwantitatieve onderzoeksmethoden. Voor haar doctoraat onderzocht ze de effecten van geïntegreerd STEM onderwijs (Science, Technology, Engineering, Mathematics) op leerprestaties, motivatie, en carrièreaspiraties. Het onderzoeksproject STEM@School won de Best Research and Practice Award van EAPRIL 2017. Naast onderwijseffectiviteitsstudies heeft ze ook onderzoek verricht naar het ontwikkelen van competenties in informele leeromgevingen in het Artifex project. Hierbij werd ook een leeromgeving ontwikkeld om leerkrachten optimaal te ondersteunen bij het lesgeven in high-tech informele leeromgevingen zoals Fablabs. Het Artifex-project heeft in 2020 het EPOS-kwaliteitslabel 'succesverhaal' gekregen. Op dit moment doet zij onderzoek naar carrièretrajcten en competenties van afgestudeerde professionals met een universitaire graad. Een project waarbij zij betrokken is, is het Afterlife project. Hierbij worden carrièretrajecten van afgestudeerde architecten onder de loep genomen. Een belangrijke focus is de studie naar de (mis)match tussen verworven competenties in de opleiding en vereiste competenties op de arbeidsmarkt. Er wordt ook aandacht besteed aan de 'work-life balance' van architecten, en andere uitdagingen op de arbeidsmarkt.
  • Trefwoorden:MOTIVATIE, ONDERZOEKSMETHODEN, ONDERWIJSPSYCHOLOGIE, ONDERWIJSINNOVATIE, ONDERWIJSONDERZOEK, LOOPBAANONTWIKKELING, ONDERZOEKSMANAGEMENT, ONDERWIJSBELEID, Psychologie
  • Disciplines:Psychologische methoden, Cognitieve processen, Leren en gedrag, Motivatie en emotie, Permanente educatie en levenslang leren, Hoger onderwijs, Secundair onderwijs, Civic learning en gemeenschapsontwikkeling, Informeel leren, Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Curriculum en pedagogische theorie en ontwikkeling, Educatieve technologie, Beroepsonderwijs, beroepsopleiding en levenslang leren, Onderwijsbegeleiding
  • Onderzoekstechnieken:Kwantitatief onderzoek Kwalitatief onderzoek Gebruikersonderzoek Longitudinaal onderzoek
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise:Hoger onderwijs Secundair onderwijs Studieadviseurs Leerkrachten Informele leeromgevingen Beleidsmakers