< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Ingrid Moons

  • Onderzoeksexpertise:Kerwoorden: consumentengedrag- duurzaamheid- innovatie- co-creatie- combinatie van methoden Voor 80% werk ik aan aan de Faculteit BedrijfsEconomische wetenschappen (FBE) en voor 20% ben ik aangesteld aan de Faculteit OntwerpWetenschappen (FOW). Het onderzoek waarin ik me specialiseerde focust zich op de adoptie van duurzame innovaties. Enerzijds gaat dit onderzoek over motivationele drijfkrachten bij verschillende marktsegmenten. Onderzoek werd uitgevoerd voor diverse producttypes, producten met een hoge betrokkenheid (elektrisch vervoer) lage betrokkenheid (voeding) en services (reizen). Anderzijds wordt onderzocht hoe co-creatie met verschillende belanghebbenden kan bijdragen tot meer duurzame oplossingen. Deze onderzoeken kaderen in VLAO en INTERREG projecten (de adoptie van cocreatie en GLITCH). Verder verfijn en specifieer ik mijn onderzoek samen met een vijftal doctoraatsstudenten. Vanuit een gebruikspersectief wordt gekeken hoe innovaties meer kunnen bijdragen aan de circulaire economie. De gebruikservaring en perceptie van materialen integreren met een technologische kijk op materialen om tot meer duurzame ontwerpen te komen vanaf het begin van het designproces is hier een voorbeeld van. Het komen tot meer connectie in de samenleving door stadslandbouw en een meer eerlijke toegang verzekeren tot duurzame voeding via stadslandbouw is een onderzoek dat startte in samenwerking met de provincie en nu wordt verdergezet in een doctoraatsproject. Voorbeelden van andere onderzoeken zijn: samenwerkingsvormen die leiden tot duurzame vernieuwing bij KMO's, inzicht in het co-creatieve designproces voor hybride producten, meer aangepaste vormen van communicatie naar kinderen toe, die hoe langer hoe meer geïntegreerd en interactief worden aangesproken met reclame, ontwikkeling van onderzoeksmethoden die passen bij onze hedendaagse snel veranderende wereld waarin we steeds meer mobiel communiceren. Tijdschriften waarin ik reeds publiceerde zijn onder meer: Journal of Cleaner production, IBR, Sustainability, Journal of Marketing Management, International Marketing Review, Ecological Economics , Journal of Marketing Communications, Young Consumers, Food Quality and Preference, Journal of Environmental Psychology, Journal of Marketing Trends Journal of Brand Management.
  • Trefwoorden:MARKETINGSTRATEGIE, MARKETING, DUURZAME GROEI, MARKETINGONDERZOEK, INNOVATIE VIA CO-CREATIE VAN KLANTEN, Psychologie
  • Disciplines:Consumentengedrag, Marktonderzoek, Marketingkanalen en retailing, Marketingcommunicatie, Product management, Toerisme marketing, Toeristengedrag en bezoekerservaringen
  • Onderzoekstechnieken:Specifiek voor de manier waarop ik onderzoek aanpak is de inzet van verschillende methoden. Dit gaat verder dan het combineren van desk research met kwalitatief en kwantitatief onderzoek. In mijn onderzoek combineer ik onderzoekstechnieken uit verschillende disciplines, zoals bijvoorbeeld: een systemische aanpak, ontwerpend onderzoek, (co--) creatieve tools , diepte onderzoek met projectieve technieken, alsook grootschalig onderzoek (surveys) waarmee onder meer aan modelopbouw wordt gedaan (bv. met SEM).
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise:studenten andere universiteiten bedrijven en organisaties start-ups specifiek: bedrijven die willen innoveren en groeien bedrijven die samen met andere stakeholders willen co-creëren bedrijven die aan innovatief marktonderzoek willen doen marktonderzoeksbureaus die zoeken naar nieuwe methoden