Onderzoeker
Jannick Demanet
- Trefwoorden:Onderwijssociologie
- Disciplines:Sociologie van het onderwijs, Vergelijkende en historische sociologie, Sociologie van kind, adolescentie en jeugd, Sociologie van sociale klasse, Sociologie van afwijking
Affiliaties
- Vakgroep Sociologie (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2007 → Heden
Projecten
1 - 5 of 5
- Hoe versterkt zittenblijven sociale ongelijkheid? Het ontrafelen van impliciete biasvorming bij leerkrachten bij de beslissing een leerling al dan niet te laten blijven zitten.Vanaf1 nov 2023 → HedenFinanciering: FWO junior postdoctoraal mandaat
- Ongelijk gestructureerde onderwijskansen in het hoger onderwijs? De rol van secundaire schoolcompositie, -structuur, en –processen in deelname aan en succes in het hoger onderwijsVanaf1 jan 2018 → 31 dec 2021Financiering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
- Wie niet overgaat, is gezien? Een comparatieve studie naar de implicaties van zittenblijven voor non-cognitieve uitkomsten in en succes na het secundair onderwijs.Vanaf1 jan 2018 → 31 dec 2021Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- Schoolloopbanen in onderwijssystemen wereldwijd. Een cross-nationale studie naar de contextuele determinanten van sociale reproductie.Vanaf1 okt 2015 → 30 sep 2018Financiering: FWO mandaten
- Schoolmoeheid als antwoord op een tekort aan kansen: Een contextuele benaderingVanaf1 okt 2013 → 30 sep 2017Financiering: BOF - Andere acties
Publicaties
1 - 10 van 98
- It’s a hard-knock life for us : a multilevel analysis on the association between grade retention and being bullied in 25 countries(2024)
Auteurs: Timo Van Canegem, Mieke Van Houtte, Jannick Demanet
Pagina's: 181 - 205 - Social inequality in skills formation in Ghent(2023)
Auteurs: Laura Van den Broeck, Jannick Demanet, Mieke Van Houtte, Stephen Lamb, Russell Rumberger
Pagina's: 123 - 142 - The kids aren't alright : toward a multicontextual view on school and neighborhood effects on delinquency(2023)
Auteurs: Jannick Demanet, Mark Berends, Barbara Schneider, Stephen Lamb
Pagina's: 514 - 527 - Statistiek : oefenboek(2023)
Auteurs: Jannick Demanet, John Lievens, Lenni Mertens, Laura Van den Broeck, Lennart Van Eycken, Amelie Van Pottelberge, Jef Vlegels
- Significant others as environmental resources : towards a sociological refinement of social cognitive career theory(2023)
Auteurs: Jannick Demanet, Mieke Van Houtte
Aantal pagina's: 1 - High school never ends : normative and comparative peer group effects on higher education outcomes through the school-level students’ expectation culture(2023)
Auteurs: Laura Van den Broeck, Isis Vandelannote, Jannick Demanet, Mieke Van Houtte
Pagina's: 217 - 242 - Grade retention : a pathway to solitude? A cross-national multilevel analysis of the effects of being retained on students’ sense of belonging(2022)
Auteurs: Timo Van Canegem, Mieke Van Houtte, Jannick Demanet
Pagina's: 664 - 687 - It’s a hard-knock life for us : a multilevel analysis towards the association between grade retention and being bullied in 25 countries(2022)
Auteurs: Timo Van Canegem, Mieke Van Houtte, Jannick Demanet
Aantal pagina's: 1 - Statistiek : oefenboek(2022)
Auteurs: Jannick Demanet, John Lievens, Lenni Mertens, Laura Van den Broeck, Lennart Van Eycken, Amelie Van Pottelberge, Jef Vlegels
- Retained for life : a longitudinal multilevel study on the post-secondary educational trajectories of retainees in Flanders(2022)
Auteurs: Timo Van Canegem, Isis Vandelannote, Mieke Van Houtte, Jannick Demanet
Aantal pagina's: 1