Onderzoeker
Joke Torbeyns
- Disciplines:Onderwijspsychologie en educatief ontwerp
Affiliaties
- Instructiepsychologie en -technologie (Onderzoeksgroep)
Verantwoordelijke
Vanaf1 okt 2021 → Heden - Instructiepsychologie en -technologie (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf1 aug 2011 → Heden - Onderwijskunde (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf1 aug 2010 → 31 jul 2011
Projecten
1 - 10 of 17
- Het stimuleren van de wiskundige ontwikkeling van Ecuadoraanse kleuters en kleuters: leerondersteunende interacties met behulp van prentenboekenVanaf1 sep 2023 → HedenFinanciering: VLIR-UOS Zuidinitiatieven
- Haalbaarheid en effectiviteit van Assessment for Learning voor het bevorderen van probleemoplossingsvaardigheden in de kleuterklasVanaf17 mrt 2023 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- International Early Learning and Child Well-being Study 2024 in Vlaanderen.Vanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: Departement Onderwijs en Vorming
- Interactief voorlezen van prentenboeken ter stimulering van de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderenVanaf1 okt 2021 → 30 sep 2023Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Bouwen aan een stevige wiskundige basis: Ontwikkeling van materialen om de numerieke en patroonvaardigheden van (toekomstige) leerkrachten kleuteronderwijs en hun kleuters te bevorderen.Vanaf1 okt 2021 → HedenFinanciering: IOF - technologie validatie in labo
- In beeld! Dialogisch voorlezen van prentenboeken in het voorbereidend wiskundeonderwijs: prentenboekkenmerken, leerkrachtcompetenties en effectiviteit.Vanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject
- Prentenboeken voorlezen om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren: de bijdrage van prentenboek- en leerkrachtkenmerkenVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Hoeveelheden in de kijker: prentenboekkenmerken en hun bijdrage aan de keuze en effectiviteit van prentenboekenVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Ervoor zorgen dat voorlezen telt. De bijdrage van leerkracht- en prentenboekkenmerkenVanaf1 okt 2019 → 24 mei 2023Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Aftrekken via optellen. Een erg efficiënte strategie voor het oplossen van symbolische aftrekopgaven?Vanaf1 okt 2019 → 23 jun 2023Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 116
- Shared picture book reading in early mathematics: A systematic literature review(2023)
Auteurs: Emke Op 't Eynde, Fien Depaepe, Lieven Verschaffel, Joke Torbeyns
- ECE teachers’ use of educational technology in early mathematics education and its association with teacher and school characteristics(2023)
Auteurs: Joke Torbeyns, Fien Depaepe
Pagina's: 145 - 156 - Children’s picture books: A systematic analysis of features in the domain of mathematics(2023)
Auteurs: Suzanne Splinter, Emke Op 't Eynde, Eveline Wauters, Fien Depaepe, Lieven Verschaffel, Joke Torbeyns
Pagina's: 1 - 20 - Stimulating preschoolers’ repeating patterning ability by means of dialogic picture book reading(2023)
Auteurs: Nore Wijns, Joke Torbeyns
Pagina's: 1 - 16 - Subtraction by addition. A most efficient strategy for solving symbolic subtraction problems?(2023)
Auteurs: Stijn Van Der Auwera, Lieven Verschaffel, Joke Torbeyns, Bert De Smedt
- Jump and Swim!? Lived Experiences of Flemish Elementary and Secondary School Teachers in COVID-19 Emergency Teaching Times(2023)
Auteurs: Joke Torbeyns, Katie Goeman, Annelies Raes, Fien Depaepe
Pagina's: 23 - 26Aantal pagina's: 4 - Making shared book reading count. The contribution of teacher and picture book characteristics(2023)
Auteurs: Emke Op 't Eynde, Joke Torbeyns, Fien Depaepe, Lieven Verschaffel
- Development and stimulation of early core mathematical competencies in young children: Results from the Leuven Wis & Co Project(2023)
Auteurs: Lieven Verschaffel, Bert De Smedt, Koen Luwel, Patrick Onghena, Joke Torbeyns, Wim Van Dooren
Pagina's: 25 - 50 - Development and stimulation of early core mathematical competencies in young children: Results from the Leuven Wis & Co Project(2023)
Auteurs: Lieven Verschaffel, Bert De Smedt, Koen Luwel, Patrick Onghena, Joke Torbeyns, Wim Van Dooren
Pagina's: 25 - 50 - Longitudinal pathways of numerical abilities in preschool: Cognitive and environmental correlates and relation to primary school mathematics achievement(2023)
Auteurs: Joke Torbeyns, Lieven Verschaffel, Bert De Smedt
Pagina's: 442 - 459