< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Joris Van Ouytsel

  • Onderzoeksexpertise:Dr. Joris Van Ouytsel focust zijn onderzoek op de invloed van digitale media op relatiebeleving en seksualiteit, vanuit zowel een communicatiewetenschappelijk perspectief alsook een publieke gezondheidsperspectief. Hij heeft twee hoofdonderzoeksinteresses: 1) sexting: het uitwisselen van zelfgemaakte seksueel expliciete foto’s en 2) cyberrelationeel geweld: het gebruik van digitale media binnen romantische relaties om een romantische partner te controleren, stalken of lastig te vallen. Hij gebruikt hiervoor zowel kwantitatieve methodes (grootschalige longitudinale surveys; SEM en logistische regressies) alsook kwalitatieve methodes (focusgroeponderzoek). Joris heeft ook studies gepubliceerd over online self-disclosure, het gebruik van sociale media, reclamewijsheid en mediawijsheid.
  • Trefwoorden:ICT, MEDIASOCIOLOGIE, DATING, RELATIONEEL GEWELD, PARTNERGEWELD, SEXTING, MEDIA & ICT IN ORGANISATIES EN SAMENLEVING, SOCIALE MEDIA, CYBERPESTEN, PRIVACY, MEDIAGEBRUIK, Letteren
  • Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie
  • Onderzoekstechnieken:Ervaring in het uitvoeren van grootschalige enquêtes over gevoelige onderwerpen bij jongeren. Ervaring in het analyzeren van datasets d.m.v. SEM en logistische regressie. Eveneens ervaring met het uitvoeren en analyzeren van focusgroeponderzoek
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise:Onderzoek: andere onderzoekers in het domein van communicatiewetenschappen en publieke gezondheid Praktijk: praktijkmensen zoals: (leerlingen) begeleiders, (school) psychologen, CLB, leraren en enkele professioneel en organisatie die jongeren advies en raad moet geven over hun mediagebruik. De resultaten van het onderzoek zijn ook relevant voor ouders en beleidsmakers.