< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Karine Verschueren
- Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Affiliaties
- Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf23 mrt 2001 → Heden
Projecten
1 - 10 of 42
- Leren houden van cognitieve uitdaging: de ontwikkeling van 'Need for Cognition' bij kinderen en jongeren begrijpen en bevorderenVanaf6 nov 2023 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- De Leerreis in Kaart Brengen: Inzicht in de ontwikkeling van leerstrategieën bij hoogbegaafde leerlingen die overstappen naar het hoger onderwijsVanaf1 okt 2023 → HedenFinanciering: BOF - postdoctorale mandaten
- Ondersteuningsbeleid voor cognitief sterk functionerende leerlingenVanaf1 sep 2023 → HedenFinanciering: Departement Onderwijs en Vorming
- Ondersteunende Leerkracht-Leerling Relaties ter Bevordering van het Welbevinden van Adolescenten.Vanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: FWO Rode Neuzen Dag
- Leren houden van cognitieve uitdaging: de ontwikkeling van 'Need for Cognition' bij kinderen en jongeren begrijpen en bevorderenVanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- CONNECTIES in de KLAS (CiC): Relaties met leerkrachten en peers en hun effecten op de mentale gezondheid van adolescentenVanaf1 okt 2022 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Een blik op de leerkracht als omstander bij pesten op school: inzicht in helpende en schadelijke reacties van leerkrachten bij pesten.Vanaf1 okt 2022 → 30 sep 2023Financiering: BOF - postdoctorale mandaten
- Hoera - Dat is moeilijk! De dynamiek van de reacties van studenten op en voorkeuren voor cognitieve uitdagingenVanaf1 jan 2022 → 1 apr 2023Financiering: Buitenl. privé-opdrachtgever - onbepaald
- EEN BLIK OP DE LEERKRACHT ALS OMSTANDER BIJ PESTEN OP SCHOOL: inzicht in helpende en schadelijke reacties van leerkrachten bij pestenVanaf11 dec 2021 → 31 okt 2022Financiering: BOF - postdoctorale mandaten
- Sociale relaties als context voor academische en psychosociale ontwikkeling in scholen: Onderzoek bij diverse leerlingenpopulatiesVanaf7 sep 2021 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 250
- Peer Influences on (Dis)Engagement in Early Adolescence: the Role of Friendship, Social Status, and Academic Status(2024)
Auteurs: Nina Steenberghs, Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
- Math Self-Concept in the Transition to Secondary School: Developmental Trends, Predictors and Educational Implications among High-Ability and Average-Ability Students(2024)
Auteurs: Alicia Ramos, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 19 - The how and the why of study choice processes in higher education: The role of parental involvement and the experience of having an authentic inner compass(2023)
Auteurs: Karine Verschueren
Pagina's: 1749 - 1763 - Unlocking potential. Enhancing motivation and engagement of cognitively gifted students in regular secondary school settings.(2023)
Auteurs: Sabine Sypré, Karine Verschueren
- Seeking, mastering, and enjoying cognitive effort: Scrutinizing the role of need for cognition in academic achievement(2023)
Auteurs: Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 11 - Teacher-student relationships and engagement of high-ability students: An exploration from the perspective of the academic risk hypothesis(2023)
Auteurs: Nina Steenberghs, Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
Pagina's: 249 - 273 - Motivational Pathways Underlying Gifted Underachievement: Trajectory Classes, Longitudinal Outcomes, and Predicting Factors(2023)
Auteurs: Alicia Ramos, Jeroen Lavrijsen, Sabine Sypré, Karine Verschueren
Pagina's: 179 - 197 - Talent in Transition: Motivational Development and Underachievement among High-Ability Adolescents Transitioning to Secondary School(2023)
Auteurs: Alicia Ramos, Karine Verschueren
- Teachers' bullying-related cognitions as predictors of their responses to bullying among students(2023)
Auteurs: Fleur Van Gils, Karine Verschueren, Karlien Demol, Hilde Colpin
Pagina's: 513 - 530 - When Insecure Self-Worth Drains Students' Energy: Academic Contingent Self-Esteem and Parents' and Teachers' Perceived Conditional Regard as Predictors of School Burnout(2023)
Auteurs: Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren