< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Lieven Verschaffel
- Disciplines:Experimentele psychologie met dieren en vergelijkende psychologie , Toegepaste psychologie, Biologische en fysiologische psychologie, Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Algemene psychologie, Menselijke experimentele psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen, Onderwijscurriculum, Onderwijskunde
Affiliaties
- Instructiepsychologie en -technologie (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf1 aug 2011 → Heden
Projecten
1 - 10 of 39
- Bouwen aan een stevige wiskundige basis: Ontwikkeling van materialen om de numerieke en patroonvaardigheden van (toekomstige) leerkrachten kleuteronderwijs en hun kleuters te bevorderen.Vanaf1 okt 2021 → HedenFinanciering: IOF - technologie validatie in labo
- Interactief voorlezen van prentenboeken ter stimulering van de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderenVanaf1 okt 2021 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Interdisciplinaire studie van (student) leren in een planetarium.Vanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: FED-tWIN
- In beeld! Dialogisch voorlezen van prentenboeken in het voorbereidend wiskundeonderwijs: prentenboekkenmerken, leerkrachtcompetenties en effectiviteit.Vanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject
- METLab 2.0: naar de verdere uitbouw van een gedeeld mobiel eye-tracking labVanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: BOF - wetenschappelijk apparatuurprogramma
- Prentenboeken in beeld! De rol van prentenboekkenmerken in het voorlezen van prentenboeken om de wiskundige ontwikkeling van kleuters te stimulerenVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Zorg ervoor dat voorlezen telt: de bijdrage van leerkracht- en prentenboekkenmerkenVanaf1 okt 2019 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Aftrekken via optellen. Een erg efficiënte strategie voor het oplossen van symbolische aftekopgaven?Vanaf1 okt 2019 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Incorrect additief of proportioneel redeneren in vraagstukken: Ontrafelen van de onderliggende cognitieve mechanismen van voorkeurVanaf1 okt 2019 → 30 sep 2020Financiering: BOF - postdoctorale mandaten
- Ondersteuningsnetwerk kinderopvang.Vanaf1 jan 2019 → HedenFinanciering: Kind en Gezin
Publicaties
1 - 10 van 415
- The remarkably frequent, efficient, and adaptive use of the subtraction by addition strategy: A choice/no-choice study in fourth- to sixth-graders with varying mathematical achievement levels(2022)
Auteurs: Stijn Van Der Auwera, Joke Torbeyns, Bert De Smedt, Lieven Verschaffel
Pagina's: 1 - 9 - The role of relational preference in early proportional reasoning(2022)
Auteurs: Lieven Verschaffel
Aantal pagina's: 11 - Sizing up numbers: Exploring individuals’ numerical magnitude understanding of natural and rational numbers using eye tracking(2021)
Auteurs: Kelsey Seunarine-MacKay, Koen Luwel, Lieven Verschaffel, Filip Germeys, Wim Van Dooren
- The importance of replicating meta-analyses: Commentary on “Conceptual replication and extension of the relation between the number line estimation task and mathematical competence across seven studies”(2021)
Auteurs: Bert De Smedt, Joke Torbeyns, Lieven Verschaffel, Koen Luwel
Pagina's: 479 - 482 - Seeing things in proportion: Unravelling the early development of proportional reasoning(2021)
Auteurs: Elien Vanluydt, Wim Van Dooren, Lieven Verschaffel
- Exact arithmetic, computational estimation and approximate arithmetic are different skills: Evidence from a study with 5-year-olds(2021)
Auteurs: Elke Sekeris, Lieven Verschaffel, Koen Luwel
Pagina's: 1 - 18 - Comparing eye fixation and mouse cursor response modes in number line estimation.(2021)
Auteurs: Kelsey Seunarine-MacKay, Filip Germeys, Wim Van Dooren, Lieven Verschaffel, Koen Luwel
Pagina's: 827 - 840 - Associations between repeating patterning, growing patterning, andnumerical ability: A longitudinal panel study in 4- to 6-year olds(2021)
Auteurs: Nore Wijns, Lieven Verschaffel, Bert De Smedt, Joke Torbeyns
Pagina's: 1354 - 1368 - Stimulating preschoolers’ focus on structure in repeating and growing patterns(2021)
Auteurs: Nore Wijns, Lieven Verschaffel, Bert De Smedt, Joke Torbeyns
Pagina's: 1 - 9 - Longitudinal associations between spontaneous number focusing tendencies, numerical abilities, and mathematics achievement in 4- to 7-year-olds(2021)
Auteurs: Sanne Rathé, Joke Torbeyns, Bert De Smedt, Lieven Verschaffel
Pagina's: 1 - 20