Onderzoeker
Wim Van Dooren
- Trefwoorden:Pedagogische wetenschappen en didactiek
- Disciplines:Experimentele psychologie met dieren en vergelijkende psychologie , Toegepaste psychologie, Biologische en fysiologische psychologie, Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Algemene psychologie, Menselijke experimentele psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen, Onderwijscurriculum, Onderwijskunde
Affiliaties
- Instructiepsychologie en -technologie (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf1 aug 2011 → Heden
Projecten
1 - 10 of 20 results
- Interdisciplinaire studie van (student) leren in een planetarium.Vanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: FED-tWIN
- METLab 2.0: naar de verdere uitbouw van een gedeeld mobiel eye-tracking labVanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: BOF - wetenschappelijk apparatuurprogramma
- Incorrect additief of proportioneel redeneren in vraagstukken: Ontrafelen van de onderliggende cognitieve mechanismen van voorkeurVanaf1 okt 2019 → 30 sep 2020Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Het ontwikkelen en stimuleren van competenties: Methodologische uitdagingen en opportuniteiten voor het onderzoekVanaf1 jan 2019 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- SLOPE - De leermogelijkheden van een planetariumVanaf27 aug 2018 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Vlakke voorstellingen in onderwijs van ruimtemeetkunde: invloed van het type voorstelling op prestaties en strategieën voor mentale rotatie bij toekomstige architectenVanaf1 apr 2018 → 31 mrt 2019Financiering: BOF - Geconcert. Onderzoeksacties vanaf 1994
- De ontwikkeling in het verwerken van natuurlijke en rationale getallen: Een oogbewegingsbenaderingVanaf1 okt 2017 → HedenFinanciering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven, BOF - doctorale mandaten
- Vroege ontwikkeling en stimulering van wiskundige kerncompetentiesVanaf1 okt 2016 → HedenFinanciering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
- De groei in rationaliteit: Een onderzoek naar leerlingen hun conceptuele verandering van een naïef getalconcept van een rationaal getal tot het wetenschappelijk correcte concept.Vanaf1 okt 2015 → 30 sep 2017Financiering: BOF - Andere acties
- De misinterpretatie van statistische grafieken: De onderliggende redeneermechanismen bestudeerd via een dual process benadering.Vanaf1 okt 2014 → 17 sep 2018Financiering: FWO mandaten
Publicaties
1 - 10 of 221 results
- Comparing eye fixation and mouse cursor response modes in number line estimation.(2021)
Auteurs: Kelsey Seunarine-MacKay, Filip Germeys, Wim Van Dooren, Lieven Verschaffel, Koen Luwel
Pagina's: 827 - 840 - The importance of specific mathematical language for early proportional reasoning(2021)
Auteurs: Elien Vanluydt, Anne-Sophie Supply, Lieven Verschaffel, Wim Van Dooren
Pagina's: 193 - 200 - The role of the inhibition of natural number based reasoning and strategy switch cost in a fraction comparison task(2021)
Auteurs: Jo Van Hoof, Eva Ceulemans, Wim Van Dooren
Pagina's: 64 - 76 - Inzicht van kinderen inastronomische concepten. Een interviewstudie bij 10- tot 12-jarigen(2021)
Auteurs: Emilie Govaerts, Mieke De Cock, Wim Van Dooren
Pagina's: 69 - 72 - Design and validation of an instrument to test students’ understandingof the apparent motion of the Sun and stars(2020)
Auteurs: Hans Bekaert, Hans Van Winckel, Wim Van Dooren, Anna Steegen, Mieke De Cock
Aantal pagina's: 11 - Design and validation of an instrument to test students’ understandingof the apparent motion of the Sun and stars(2020)
Auteurs: Hans Bekaert, Hans Van Winckel, Wim Van Dooren, Anna Steegen, Mieke De Cock
Aantal pagina's: 11 - Early stages of proportional reasoning: a cross-sectional study with 5-to 9-year-olds(2020)
Auteurs: Elien Vanluydt, Tine Degrande, Lieven Verschaffel, Wim Van Dooren
Pagina's: 529 - 547 - The predictive role of domain-specific vocabulary in early proportional reasoning(2020)
Auteurs: Elien Vanluydt, Anne-Sophie Supply, Lieven Verschaffel, Wim Van Dooren, Maitree Inprasitha, Narumon Changsri, Nisakorn Boonsena
Pagina's: 621 - 629 - From discreteness to infinity: Stages in students' understanding of the rational number density(2020)
Auteurs: Juan Manuel González-Forte, Ceneida Fernández, Jo Van Hoof, Wim Van Dooren, Maitree Inprasitha, Narumon Changsri, Nisakorn Boonsena
Pagina's: 216 - 225 - Various ways to determine rational number size: An exploration across primary and secondary education(2020)
Auteurs: Juan Manuel González-Forte, Ceneida Fernández,, Jo Van Hoof, Wim Van Dooren
Pagina's: 549 - 565Aantal pagina's: 17