< Terug naar vorige pagina

Organisatie

Onderzoekscel Politieke Communicatie

Research Group

Tijdsduur:24 jan 2018 →  Heden
Organisatieprofiel:De Onderzoekscel Politieke Communicatie bestudeert psychologische, taalkundige, (nieuwe) media, socialisatie en marketing aspecten van politieke communicatie. Politieke communicatie wordt gezien als symbolische en strategische communicatie binnen collectieve mentale en groepsprocessen. De onderzoekscel analyseert het proces van de vorming van de publieke opinie. Hierbij gaat aandacht naar de rol van de politieke elites (politieke psychologie), hun taal, symbolen en communicatie (politieke retoriek), en de constructie van politieke betekenis (politico-semantiek); naar kinderen en politiek (politieke socialisatie); en de strategieën en media die worden gebruikt in dit proces (politieke marketing, digitale politieke communicatie). Deze componenten van het politieke communicatieproces worden zoveel als mogelijk bestudeerd in relatie tot elkaar en het proces als geheel.
Trefwoorden:DIGITALE POLITIEKE COMMUNICATIE, POLITIEKE RETORIEK, POLITICO-SEMANTIEK, POLITIEKE PSYCHOLOGY, POLITIEKE SOCIALISATIE, POLITIEKE MARKETING
Disciplines:Sociale psychologie, Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie, Andere sociale wetenschappen, Archeologie, Geschiedenis, Linguïstiek, Theorie en methodologie van de linguïstiek, Andere linguïstiek en literatuurwetenschappen