< Terug naar vorige pagina

Project

Aandacht, alstublieft! De conceptualisering van aandacht en de psychologisering van het lager onderwijs, 1842-1980.

Dit project vertrekt vanuit de huidige problematisering van een ‘aandachtsdeficit’ (ADHD) in schoolse contexten om de plaats en betekenis van aandacht in de onderwijsvisie van leerkrachten, lerarenopleiders en schoolinspecteurs te onderzoeken voor de periode tussen 1842 en 1980. Eerder dan te vertrekken vanuit een theoretisch en/of institutioneel perspectief, zoals doorgaans het geval is in de bestaande literatuur, bestudeert dit project de opvattingen van de hierboven genoemde kernactoren in het onderwijs ten overstaan van aandacht (of een gebrek daaraan). Door deze focus op het perspectief van de actoren die de schoolse praktijk vormgaven wil dit project de dominante assumptie binnen de wetenschappelijke literatuur nuanceren dat de psychologisering van het onderwijs een eenzijdig en top-down proces is geweest. Het Belgische lager onderwijs, dat gekarakteriseerd werd door taal-, regionale en ideologische breuklijnen, fungeert als een casestudy om de mogelijke factoren, zoals levensbeschouwing, te identificeren die de verspreiding van psychologische concepten en methoden in het onderwijs vertraagd of net versneld hebben. Om dit te bereiken, combineert dit project een diepgaande analyse van de bestaande literatuur met een onderzoek van gepubliceerde bronnen (zoals pedagogische periodieken), en archiefmateriaal (zoals inspectierapporten).

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:conceptualization of attention, philosophies of teaching, educational practice, Belgian primary education
Disciplines:Cultuurgeschiedenis, Moderne en hedendaagse geschiedenis, Geschiedenis van het onderwijs