< Terug naar vorige pagina

Project

Arbeidsverhoudingen en sociale dialoog om inclusief volwassenenonderwijs een impuls te geven (I-SKILL)

I SKILL is een onderzoeksproject om te bestuderen hoe arbeidsverhoudingen en sociale dialoog vooruitgang in volwasseneneducatie in de EU kunnen stimuleren. Er zal worden nagegaan hoe deze het universele recht op volwasseneneducatie kunnen ondersteunen en ervoor kunnen zorgen dat alle werknemers dit recht kunnen uitoefenen door toegang te krijgen tot hoogwaardige leermogelijkheden in de context van de groene en digitale transitie. Het project zal kennis opleveren over hoe arbeidsverhoudingen en de sociale dialoog bijdragen aan volwasseneneducatie, en belangrijke mechanismen, instrumenten en succesvolle factoren identificeren om inclusieve en kwaliteitsvolle volwasseneneducatie te bevorderen. De zes partners in het consortium zullen hun expertise samenbrengen voor een mixed-methods onderzoeksaanpak, met gediversifieerde nationale case studies (België, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Italië, Slowakije) en analyse op Europees niveau (EU-niveau en over de EU27 heen). De onderzoeksactiviteiten omvatten deskresearch, kwantitatieve analyse van bestaande datasets en kwalitatieve analyse van data die zijn verzameld via interviews, rondetafelgesprekken en workshops. Het onderzoek zal betrekking hebben op de rechten, toegang, inclusie en kwaliteit van volwasseneneducatie, met de nadruk op sectoren die belangrijk zijn voor de digitale en groene transitie en op verschillende beleidsmaatregelen op het gebied van volwasseneneducatie. Het project heeft een EU- en een nationale dimensie, geïntegreerd via een vergelijkende analyse. Het project heeft ook een sectoroverschrijdende dimensie en richt zich op sectoren die van cruciaal belang zijn voor de groene en digitale transitie en waar bij- en omscholing het hardst nodig is. Om rekening te houden met de diversiteit van volwasseneneducatiesystemen en de verschillende rollen die sociale partners kunnen spelen, zal het project de arbeidsverhoudingen en de sociale dialoog vergelijken met betrekking tot verschillende beleidsbenaderingen van volwasseneneducatie. De conclusies en aanbevelingen zullen worden gevalideerd in speciale workshops. Gedurende het project zullen de bevindingen worden verspreid door middel van verschillende activiteiten en dankzij de samenwerking met het Lifelong Learning Platform (LLLP) (geassocieerde organisatie).

Datum:1 sep 2021 →  31 aug 2023
Trefwoorden:thema_middenveldensd, thema_onderijsenll
Disciplines:Arbeids- en demografische economie