< Terug naar vorige pagina

Project

Assessment en training van cognitieve performantie bij oudere personen door betekenisvol spel

Hersenoefeningen kunnen de cognitieve performantie verhogen, door het trainen van het werk­geheugen, psychomotorische controle, aandacht, duale taken, etc. Op die manier kan men mogelijks de cognitieve reserve verhogen en dementie-gerelateerde symptomen vertragen. Helaas is er een probleem met het volhouden van dergelijke fitness voor de hersenen. De oefeningen die vaak onder de vorm van spelletjes worden aangeboden, blijken niet even betekenisvol als andere spellen die ouderen nu wel frequent spelen (Patience, Sudoku’s, Schaken, …).

Dr. Solitaire wil nagaan of we cognitieve performantie ook kunnen meten en trainen met alledaagse spelletjes, en meer bepaald met het spel Patience (in het Engels Solitaire). Om deze hypothese te testen zullen we 1) spelacties en spelmetrieken definiëren die verband houden met cognitieve performantie. Vervolgens zullen we 2) algoritmes ontwikkelen om spelers te modeleren en te classificeren. Tevens zullen we 3) adaptieve cognitieve performance dashboards ontwikkelen die de oudere speler informeren en begeleiden in de keuze voor specifieke strategieën om zijn cognitieve performantie te trainen. Ten slotte zal een validatiestudie testen of deze aangepaste variant van Patience werkelijk motiverender is en leidt tot een betere training van de cognitieve performantie. Het is onze hoop dat we via ‘betekenisvol spel’ kunnen zorgen voor een verbeterde meting en training van cognitieve performantie.

Datum:1 okt 2016 →  30 sep 2018
Trefwoorden:Assessment, Training, Cognitive Performance, Elderly Life, Meaninful Play
Disciplines:Toegepaste wiskunde, Computerarchitectuur en -netwerken, Distributed computing, Informatiewetenschappen, Informatiesystemen, Programmeertalen, Scientific computing, Theoretische informatica, Visual computing, Andere informatie- en computerwetenschappen