< Terug naar vorige pagina

Project

Brugproject economie onderwijs: Dorp op school (Fata Morgana).

Het project Dorp op school in de 21ste eeuw is een uitdaging voor de leerlingen van het basisonderwijs om binnen hun school een minitauur dorp te bouwen. Een miniatuurdorp dat qua structuur, materialen, vormgeving en functioneren zo echt mogelijk is. Om die uitdaging aan te gaan moeten ze de opdracht goed analyseren, verdelen onder mekaar, verschillende technologische problemen, trachten op te lossen, op zoek gaan naar mensen die hen kunnen helpen. Een eerste helpende hand komt van de leerkrachten. Maar ook zij hebben steun nodig en kunnen die gaan zoeken in de lokale gemeenschap. Ouders maar ook lokale bedrijven hebben een schat aan kennis en vaardigheden waarmee ze de kinderen op weg kunnen helpen. Kortom, de uitdaging is van die aard dat de kinderen zich heel ondernemend moeten opstellen willen ze van hun dorp een meesterstuk maken. Als klap op de vuurpijl ensceneren ze in hun dorp een verhaal dat ze ook opnemen en via het web tonen aan anderen. Om dit uitdagende project volledig te concipiƫren en te ondersteunen hebben drie partners een samenwerking opgezet: ECEGO, het expertisecentrum van de KULeuven op vlak van competentiegericht onderwijs, RVO-Society bekend van talrijke educatieve projecten over technologie en IMEC, het Vlaams-internationaal speerpunt van Innovatie. Samen staan ze paraat om de kinderen technologisch te laten ondememen, en om hun leerkrachten daarbij ter zijde te staan.
Datum:1 jan 2009 →  31 dec 2011
Trefwoorden:Primary school, Education, Technology
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen