< Terug naar vorige pagina

Project

Burgerschap-en interculturele competenties van studenten in de lerarenopleiding in een longitudinaal perspectief

Leerkrachten secundair onderwijs (SO) worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen door de etno-culturele samenstelling van de leerlingenpopulatie. Hoewel lerarenopleidingen leerkrachten in spe beter wensen voor te bereiden op deze uitdagingen, is er weinig empirisch bewijs m.b.t. de ontwikkeling van burgerschaps- en interculturele competenties (CIC) van leraarstudenten. Dit project stelt een kwantitatieve panel studie voor die studenten uit de educatieve masters (KU Leuven) en de educatieve bachelors SO (KdG hogeschool) volgt met betrekking tot hun CIC. Hiernaast zullen de studenten ook worden bevraagd over de ervaringen die ze opdoen in burgerschaps- en diversiteitsvakken aan de twee instellingen via de ervaringssamplingmethode. De twee methoden laten de onderzoekers toe om 1) het niveau van CIC van de studenten in de lerarenopleiding te bepalen bij instroom 2) aan te tonen welke factoren gerelateerd zijn aan de ontwikkeling van de competenties doorheen de lerarenopleiding en 3) de duurzaamheid van deze ontwikkeling in kaart te brengen.
Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:Multicultural education, Teachers' professional development, Longitudinal Research, Teacher training, Civic education
Disciplines:Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Burgerschap, immigratie en politieke ongelijkheid niet elders geclassificeerd