< Terug naar vorige pagina

Project

Clustergewijze driewegs componenten modellen voor het identificeren van kwantitatieve en kwalitatieve verschillen.

Driewegs gegevens ontstaan wanneer, bijvoorbeeld, een psycholoog voor verschillende personen meet hoe en met welke intensiteit ze reageren in verschillende situaties. Om te verklaren waarom mensen anders reageren naargelang de situatie waarin ze verkeren, kan men de mechanismen blootleggen die onderliggend zijn aan het gedrag door middel van driewegs componenten methoden. Op deze manier kan men inzicht krijgen in hoe mensen situaties beoordelen (vb. welke kenmerken van de situatie in het algemeen in rekening genomen worden en welke kenmerken van toepassing zijn op welke situaties), in hoe de gedragingen van mensen georganizeerd zijn in gedragssystemen, en in de dispositionele (kwantitatieve) verschillen tussen personen met betrekking tot hoe de beoordeling van een situatie gelinkt is aan de verschillende gedragssystemen. Driewegs componenten methoden, echter, veronderstellen dat voor alle personen dezelfde mechanisme spelen, wat in de praktijk vaak een onrealistische assumpti e is. Er kunnen bijvoorbeeld kwalitatief onderscheiden gedragssystemen bestaan (vb. sommige personen maken enkel een onderscheid tussen verbale en fysieke gedragssystemen, waar anderen enkel een onderscheid maken tussen benaderings- en vermijdingsgedragingen), en personen kunnen dezelfde situatie op een andere manier beoordelen omdat ze focussen op andere kenmerken van de(zelfde) situatie (vb. sommige personen focussen op de perceptie die anderen van hen hebben, waar andere personen zich concentreren op hun zelfperceptie). Om dergelijke kwalitatieve verschillen te vatten, zullen we clustergewijze driewegs componenten modellen ontwikkelen waarbij personen gegroepeerd worden in clusters op basis van de onderliggende gedragsmechanismes die voor hen spelen.
Datum:1 okt 2012 →  30 sep 2015
Trefwoorden:Clustering, Driewegs data, Analyse, componenten, Verschillen, Kwalitatieve, Kwantitatieve
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen, Toegepaste psychologie, Psychologische methoden, Mathematische en kwantitatieve methoden, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Sociale theorie en sociologische methoden, Politieke theorie en methodologie