< Terug naar vorige pagina

Project

De aard en determinanten van emotioneel herstel in normale en depressieve populaties.

Emoties zijn dynamische processen die veranderen over de tijd. Een volledig begrip van emoties kan dan ook enkel bereikt worden wanneer hun tijdsgebonden eigenschappen worden bestudeerd. Een dergelijke eigenschap is emotieduur. De studie van emotieduur is niet enkel belangrijk vanuit een theoretisch perspectief maar ook vanuit een klinische invalshoek aangezien vele psychologische aandoeningen gekenmerkt worden door lange emoties (bv. depressie) en aangezien aanhoudende negatieve emoties kunnen leiden tot cardiovasculaire ziektes. Een goed begrip van emotieduur vereist een scherpe definitie van het einde van een emotie. Dit houdt een grote uitdaging in. Op het eerste zicht kan men zich afvragen wat die uitdaging precies inhoudt aangezien men eenvoudig zou kunnen stellen dat een emotie eindigt wanneer ze niet langer meer ervaren wordt. Echter, iemand kan aangeven een emotie niet langer meer te voelen terwijl andere (bv. biologische) parameters het tegendeel suggereren. Bovendien is het mogelijk dat alle emotie parameters hun baseline niveau terug aannemen maar dat de emotie later opnieuw geactiveerd wordt wanneer men weer geconfronteerd wordt met de emotieontlokkende gebeurtenis (bv. een foto van een overleden kind zien), wat een gebrek aan herstel weerspiegeld. In dit project wensen we emotieduur beter te begrijpen door de complexiteit van het einde van emoties in rekening te brengen. Daartoe plannen we (a) een groot aantal indicatoren van emotioneel herstel in kaart te brengen en te structureren, (b) factoren te identificeren die de snelheid van herstel beïnvloeden, en (c) herstelproblemen bij depressieve populaties in kaart te brengen en te verklaren.
Datum:1 okt 2012 →  30 sep 2017
Trefwoorden:Duration, Neurophysiology, Recovery, Regulation, Depression, Dynamics, Emotion
Disciplines:Experimentele psychologie met dieren en vergelijkende psychologie, Toegepaste psychologie, Menselijke experimentele psychologie