< Terug naar vorige pagina

Project

Emotioneel biculturalisme - Emoties en sociale netwerken van adolescenten van allochtone afkomst in België

Emoties zijn meer dan alleen interne gevoelens; ze zijn ook een middel om met onze sociale omgeving om te gaan. Onze emoties weerspiegelen wat we waarderen en waarnemen, en ze kunnen samen met onze waarden en percepties evolueren. Deze evolutie van emoties komt goed tot uiting in onderzoek naar emotionele fit, dat verwijst naar de mate van overeenkomst tussen de emoties die individuen ervaren. Studies hebben aangetoond dat regelmatige interactie tussen individuen de emotionele fit verhoogt, wat leidt tot positieve relationele resultaten. Evenzo hebben mensen uit dezelfde cultuur de neiging om meer vergelijkbare emoties te ervaren dan mensen uit verschillende culturen vanwege verschillende emotionele ervaringen die verschillende centrale culturele waarden en doelen bevorderen. Bovendien hebben individuen met een hogere emotionele fit met hun cultuur de neiging om een beter psychologisch en somatisch welzijn te hebben.

Wat gebeurt er echter wanneer individuen een verschuiving in culturele context ervaren? Onderzoek naar emotionele acculturatie heeft aangetoond dat de emoties van individuen van allochtone afkomst kunnen veranderen om aan te sluiten bij de normen van de nieuwe cultuur, vooral onder degenen die meer zijn blootgesteld aan de meerderheidscultuur en contact hebben met leden van de meerderheidsgroep. Toch verliezen mensen met een allochtone achtergrond niet noodzakelijkerwijs het contact met hun erfgoedcultuur, wat betekent dat zowel de erfgoedcultuur als de meerderheidscultuur hun emoties kunnen blijven vormen.

Om dit verder te onderzoeken, onderzoekt mijn promotieonderzoek de aard en gevolgen van emotioneel biculturalisme bij adolescenten uit minderheidsgroepen met een allochtone achtergrond. Deze minderheidsadolescenten navigeren tussen hun erfgoedcultuur thuis en de heersende cultuur op school, waarbij ze talloze interacties aangaan met personen met verschillende culturele achtergronden, waaronder familieleden, meerderheidsgenoten en leraren. Deze sociale interacties spelen een cruciale rol bij het vormgeven van emoties van adolescenten uit minderheidsgroepen, en het onderzoeken van hun sociale netwerken kan waardevolle inzichten opleveren in emotioneel biculturalisme. Door de samenstelling en structuur van sociale netwerken te analyseren, kunnen we met name een beter begrip krijgen van hun geleefde emotionele ervaringen in verschillende culturele contexten.

Om de duale culturele invloeden op hun emoties vast te leggen, onderzoekt mijn onderzoek de emotionele fit van minderheidsadolescenten met de meerderheidscultuur en twee minderheidsculturen, die varianten zijn van erfgoedcultuur waaraan deze minderheidsadolescenten in hun dagelijks leven worden blootgesteld. Ik zal vijf studies uitvoeren met adolescenten van allochtone afkomst en hun meerderheidsgenoten in cultureel diverse middelbare scholen in Vlaanderen, België, om vier specifieke doelstellingen aan te pakken: (1) onderzoeken in hoeverre emotionele fit met meerderheids- en minderheidsculturen naast elkaar bestaan; (2) onderzoeken of de emotionele fit met beide culturen in het dagelijkse leven varieert tussen culturele contexten; (3) identificeer de kenmerken van het sociale netwerk die de emotionele fit met beide culturen bevorderen en geassocieerd zijn met verschillende profielen van emotioneel biculturalisme; en (4) de impact onderzoeken van het hebben van een emotionele fit met een (of beide) culturen op het welzijn.

Door zich te concentreren op emotioneel biculturalisme bij adolescenten uit minderheidsgroepen, zal het onderzoeksproject inzicht verschaffen in hoe blootstelling aan meer dan één cultuur emoties bepaalt, en zal het bijdragen aan een beter begrip van de geleefde ervaringen van biculturele adolescenten. Bovendien zullen de bevindingen licht werpen op hoe deze adolescenten gedijen in de verschillende culturele contexten in hun dagelijks leven.

Datum:15 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:emotion, social network, emotional fit, emotional biculturalism, immigrant adolescent
Disciplines:Sociale psychologie niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project