< Terug naar vorige pagina

Project

De effectiviteit van expliciete/impliciete instructie in vreemdetaalverwerving: Interactie met expliciete/impliciete kennis, taalcomplexiteit en ontwikkelingsontvankelijkheid

Mijn postdoctoraal project zal het effect van twee soorten onderwijs te onderzoeken - expliciete versus impliciete instructie - over de overname van de Duitse zaak regels Nederlands sprekende tweede taalleerders. De algemene onderzoeksvraag is: welk type onderwijs is meer effectief? Daarnaast zal de effectiviteit van de verschillende soorten van instructie met betrekking tot de wisselwerking tussen kennis en het gebruik van de Duitse zaak regels. Deze wisselwerking verwijst naar de situatie waarin de leerlingen de expliciete kennis over de zaak regels ( ‘weten’) kan verkrijgen, maar niet om de impliciete kennis die nodig is om deze regels in de spontane taal vrijelijk gebruiken ( ‘met’) te krijgen. Bij het onderzoek naar het effect van instructie over de expliciete en impliciete kennis van de Duitse zaak regels, zal een onderscheid worden gemaakt tussen eenvoudige en complexe regels. De vraag is dan: welke regels, hetzij eenvoudig of complex, meer baat bij welk type instructie (expliciete of impliciete)? Om de effectiviteit van beide soorten instructie over kennis en het gebruik van de Duitse zaak regels te onderzoeken, zal ik empirische gegevens uit verschillende groepen gevorderden van L2 Duits, waarvan ten aanzien van zowel eenvoudige als complexe case regels prestaties zullen kwantitatief worden onderzocht door middel van statistische analyse te verzamelen alsook kwalitatief door de tussentaal analyse van de lerende.

Datum:1 okt 2013 →  30 sep 2019
Trefwoorden:vreemdetaalverwerving, taalcomplexiteit, ontwikkelingsontvankelijkheid, interactie
Disciplines:Theorie en methodologie in de filosofie, Filosofie, Andere filosofie, ethiek en religiestudies niet elders geclassificeerd