< Terug naar vorige pagina

Project

De neurocognitieve ontwikkeling van kleuters met een risico op dyslexie en ADHD

Tot nu toe richtte onderzoek naar de cognitieve voorspellers van dyslexie zich alleen op kinderen met een familiaal of cognitief risico op dyslexie. Echter, een grote groep van deze kinderen vertoont ook een gedragsrisico voor ADHD. Tot dusver besteedden te weinig studies aandacht aan deze dubbele risicogroep, omdat veel studies rond dyslexie kinderen met een extra risico op ADHD uitsloten. Dit doctoraatsproject wil in ten eerste deze kloof dichten door het cognitieve profiel van kleuters met een meervoudig risico op dyslexie én ADHD te onderzoeken, in vergelijking kleuters met een enkelvoudig risico op dyslexie of ADHD (3e kleuterklas). Het tweede doel is om deze kinderen gedurende drie opeenvolgende jaren te volgen om de ontwikkeling van verschillende cognitieve factoren (d.w.z. fonologische vaardigheden, executief functioneren, verwerkingssnelheid en schools functioneren) te onderzoeken. Als laatste doelstelling zullen deze groepen retrospectief geanalyseerd worden op basis van een mogelijke klinische diagnose (tweede leerjaar). Deze laatste doelstelling stelt ons niet alleen in staat om specifieke cognitieve stoornissen en sterke punten toe te schrijven aan een specifieke aandoening, maar laat ons ook toe om risico- en beschermende factoren voor elk profiel te ontrafelen. Bovendien zal deze studie resulteren in diepere kennis over de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een enkelvoudig risico op dyslexie of ADHD, versus een meervoudig risico op dyslexie én ADHD.

Datum:1 okt 2017 →  Heden
Trefwoorden:dyslexia, ADHD, comorbidity, cognition, development
Disciplines:Gedrags- en emotionele problemen, Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen
Project type:PhD project