< Terug naar vorige pagina

Project

De pedagogie van Augustinus en haar relevantie voor de missie van de Augustijnen in Franstalig Afrika: mogelijkheden en uitdagingen voor inculturatie in de 21ste eeuw.

Dit onderzoeksproject is bedoeld als een zoektocht naar een Afrikaanse contextuele opvoedingstheologie geïnspireerd door Augustinus, die de hedendaagse relevantie van de Augustijnse pedagogiek kritisch bevraagt met het oog op een eigen Afrikaanse toekomst. Dit begrip van Augustijnse pedagogie heeft minstens twee betekenissen: ten eerste verwijst het naar een geheel van Augustijnse gedachten over opvoeding, en ten tweede naar een geheel van opvoedingsprincipes, in essentie gesystematiseerd in Augustijnse kringen op basis van het leven, de werken en de tradities rond Augustinus. Het blijft echter in grote mate een pedagogie die bedacht en bedoeld is voor het beheer van Augustijnse schoolstructuren. De ambitie van dit onderzoek is om, uitgaande van het concrete context van de Augustijnse missies in Franstalig Afrika, de nieuwe plaatsen van toepassing van deze pedagogie in vraag te stellen. Het uiteindelijke doel is om een nieuwe menselijke relevantie van het Augustijnse denken naar voren te brengen voor onze hedendaagse maatschappij, die in mutatie is en op zoek naar een haven van geluk, waarheid en wijsheid.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:St. Augustine, Order of St. Augustine, Mission, Francophone Africa
Disciplines:Geschiedenis van religies, kerken en theologie, Religie en samenleving
Project type:PhD project