< Terug naar vorige pagina

Project

De sleutelrol van kinderen in duurzame voedingsconsumptie van gezinnen. Onderzoek naar de invloed van in-store marketinginterventies gericht naar kinderen op de kennis, attitudes en keuzes voor duurzame voeding van kinderen en hun ouders.

Consumenten stimuleren tot een duurzamere voedselconsumptie (consumptieactiviteiten die voorzien in de behoeften van de huidige generatie met behoud van de behoeften van toekomstige generaties) wordt steeds belangrijker voor gouvernementele en academische actoren en de voedingsindustrie. Voor retailers kan het een pad naar economische groei worden, omdat het bieden van duurzame voedselopties kan leiden tot positieve reacties van consumenten. Het bereiken van kinderen is cruciaal om hierin te slagen, omdat de kindertijd een essentiële periode is voor het ontwikkelen van duurzame voedingsgewoonten en omdat kinderen invloed hebben op de besluitvorming door de ouders. Het project krijgt eerst inzicht in de rol van duurzame voedselgeletterdheid in de ontwikkeling van houdingen en keuzes van kinderen op het gebied van duurzaam voedsel. Vervolgens zullen we onderzoeken hoe retailers duurzame voedingspatronen kunnen stimuleren door twee soorten marketinginterventies te verkennen die retailers in de winkel kunnen gebruiken, namelijk (1) interventies gericht op het overbrengen van kennis en informatie over het onderwerp (zoals aankondigingen van openbare diensten en edutainment-programma's) ) en (2) interventies die gebruikmaken van direct en automatisch gedrag (zoals nudges). Het project zal ook onderzoeken of de interventies in de winkel die kinderen targeten, een effect kunnen hebben op hoe ouders reageren op productverzoeken van kinderen en of ouders ook meer opgeleid kunnen worden over duurzame voedselconsumptie nadat kinderen dit hebben gedaan.

Datum:1 jan 2019 →  31 aug 2021
Trefwoorden:kinderen, voedingsconsumptie, gezinnen
Disciplines:Geschiedenis van het economisch gedachtegoed, Gezondheids-, onderwijs en welvaartseconomie, Consumptie, sparen, productie, investeringen, arbeidsmarkten en informele economie, Huishoudelijk gedrag en familieorganisaties, Toeristengedrag en bezoekerservaringen, Consumentengedrag, Communicatiemanagement