< Terug naar vorige pagina

Project

De verwerking van en reactie op toevallig tegengekomen sociale media inhouden bij adolescenten - Een onderscheid tussen polariserende en depolariserende incidentele sociale media effecten

Sociale media worden verondersteld polarisatie in de hand te werken omdat ze het mogelijk maken voor gebruikers om zich te omringen met gelijkgestemden. Zo worden ‘echokamers’ gecreëerd waarbinnen blootstelling aan attitude-incongruente informatie minimaal is en bestaande attitudes versterkt worden. Tegelijkertijd maken de overvloed aan nieuws en gebruiker-gegenereerde inhouden op sociale media het waarschijnlijk dat gebruikers incidenteel worden blootgesteld aan media-inhouden zonder dat ze daar actief naar op zoek zijn. Deze incidentele blootstelling (IB) kan aanleiding geven tot meer diverse media blootstelling en opent de mogelijkheid dat initieel ongeïnteresseerd gebruikers in aanraking komen en interageren met bepaalde media-inhouden. De idee dat sociale media blootstelling aan diverse, tegenstrijdige media-inhouden faciliteren en ongeïnteresseerde gebruikers kunnen mobiliseren staat haaks op de idee dat sociale media polariserend werken. Heden bestaat geen consensus over de potentiële depolariserende rol van sociale media. Dit project heeft daarom als doel om a/ verschillende types IB te onderscheiden en te analyseren onder welke condities die aanleiding geven tot blootstelling aan attitude-congruente/discongruente informatie, en b/ te onderzoeken of attitude-incongruente/discongruente IB resulteert in polariserende of depolariserende gevolgen, met daarbij speciale aandacht voor de mediërende rol van cognitieve responsen. 

Datum:1 okt 2023 →  Heden
Trefwoorden:Incidental social media exposure, Cognitive response states, de/polarization
Disciplines:Media- en communicatiebeleid