< Terug naar vorige pagina

Project

De verwerving van sociale betekenis van taalvariatie: een experimentele exploratie

Taal varieert op uiteenlopende manieren. Zo gebruiken mensen verschillende woorden om naar hetzelfde object te verwijzen of spreken ze klanken anders uit. Luisteraars associëren deze taalvariatie vaak met (veronderstelde) sociale kenmerken van de spreker (bv. opleidingsniveau). Dit is wat taalkundigen de sociale betekenis van taalvariatie noemen. Dit project bestudeert hoe mensen dat soort sociale betekenissen verwerven. Concreet onderzoeken we vier aspecten van dat verwervingsproces. (1) Ten eerste gaan we na wat de rol van het geheugen is bij het leren van sociolinguïstische betekenis. Hoe snel leren mensen nieuwe sociale betekenissen en hoe snel vergeten ze deze weer? (2) De tweede onderzoeksvraag zet in op het verschil in verwerving bij kinderen en volwassenen. Is het zo dat kinderen sociolinguïstische betekenis sneller oppikken, zoals dat algemeen het geval is voor taalverwerving? Of kunnen volwassenen teren op een ruimere ervaring met taal? De laatste twee aspecten die we onderzoeken hebben betrekking op het soort taalelementen en sociale betekenissen die een rol spelen in het verwervingsproces. (3) Worden sommige taalelementen (bv. klanken vs. woorden vs. morfosyntactische elementen, als suffixen) sneller geassocieerd met sociale kenmerken? (4) En hoe snel veralgemenen luisteraars de link tussen taalelementen en groepen sprekers (bv. sociale klassen) naar abstractere sociale betekenissen gebaseerd op stereotiepe associaties met die groepen (bv. intelligentie).
 

Datum:1 nov 2019 →  15 nov 2019
Trefwoorden:sociolinguistics, language attitudes, social meaning of language variation, developmental sociolinguistics, acquisition of social meaning
Disciplines:Ontwikkelingslinguïstiek, Taalverwerving, Sociolinguïstiek