< Terug naar vorige pagina

Project

Denken over je eigen denken: Een fijnmaziger onderzoek naar de rol van metacognitieve monitoring bij kinderen in het leerproces van rekenen

Goede rekenvaardigheden zijn nodig om mee te kunnen in onze samenleving. Er zijn grote individuele verschillen in de manier waarop kinderen leren rekenen. Eén belangrijke factor daarin is metacognitieve monitoring, i.e. hoe iemand zijn denken opvolgt tijdens een taak. Vertrekkend van 4 leemtes in de literatuur, wil dit project de rol van metacognitieve monitoring in rekenen verder in detail onderzoeken, in 4 werkpakketten: (1) een studie naar metacognitieve monitoring bij kinderen met rekenproblemen (dyscalculie) (2) een trainingsstudie die test hoe metacognitieve monitoring het leren van rekenoefeningen voorspelt (3) een studie naar het effect van trainen van metacognitieve monitoring op rekenen (4) een studie die onderzoekt of de ontwikkeling van metacognitieve monitoring bepaald wordt door leeftijdsgebonden maturatie of door leerjaar-gebonden school effecten. Dit project vormt een cruciale basis voor het ontwikkelen van pedagogische interventies.
Datum:1 okt 2020 →  30 sep 2021
Trefwoorden:Metacognitive monitoring, Arithmetic, Children, Learning
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van wiskunde en rekenvaardigheid, Speciale nodenonderwijs, Onderwijs- en schoolpsychologie