< Terug naar vorige pagina

Project

Determinanten en effecten van sociaal-etnische segregatie in het basisonderwijs.

Sociaal-etnische segregatie wordt om verschillende redenen als maatschappelijk probleem beschouwd. Toch is er weinig onderzoek in Vlaanderen rond dit thema gebeurd. Dit project wil ten eerste nagaan hoe verspreid het fenomeen van sociaal-etnische segregatie in Vlaanderen eigenlijk is (OV1). Daarnaast wil het een antwoord bieden op de vraag wat de determinanten (OV2) en effecten (OV3) zijn van sociaal-etnische segregatie in Vlaamse basisscholen. Om de eerste vraag te beantwoorden zal de leerlingenpopulatie van alle scholen in drie Vlaamse steden (Antwerpen, Gent en Genk) in kaart gebracht worden. In functie van de volgende twee onderzoeksvragen zullen daarna voor elke stad zo'n 30-tal scholen met een verschillende graad van segregatie geselecteerd worden. Voor OV2 zullen de schoolkeuzemotieven van de ouders bevraagd worden en zullen directies geƮnterviewd worden over het imago en beleid van de eigen school/andere scholen, het keuzegedrag van de ouders, enz. I.f.v. OV3 zal er tenslotte via diverse kwalitatieve onderzoeksmethoden uitgebreid aandacht besteed worden aan de perceptie van diversiteit in de klas en hoe dat gelinkt is aan gedrag.
Datum:1 jan 2008 →  31 dec 2011
Trefwoorden:Primary school
Disciplines:Sociale psychologie, Sociaal werk, Andere sociologie en antropologie, Toegepaste sociologie