< Terug naar vorige pagina

Project

Dynamiek vann de containerhavens in Zuidelijk Afrika

De politieke en sociale hervormingen in Zuidelijk Afrika hebben enorme economische kansen en infrastructuurontwikkeling gebracht voor de regio. Gegeven het feit dat 41 % van het maritieme containervervoer van het hele continent wordt gerealiseerd in Zuidelijk Afrika, kan havenontwikkeling gezien worden als een cruciale enabler van handel, economische groei en werkgelegenheid in de regio.Het promotieonderzoek richt zich op de regionale containerhavenontwikkeling in Zuidelijk Afrika , met name de havens van Toamasina , Port Louis , Maputo , Durban , Nctqura , Kaapstad en Walvis Bay. Het belangrijkste doel van mijn onderzoek is de drijfveren en aspecten van de havenontwikkeling in ontwikkelingslanden kritisch te evalueren vanuit vijf invalshoeken: (1) Containerverkeersstromen en de verschuivingen in marktaandelen als gevolg van havenconcurrerentie, (2) de dynamiek in corridorontwikkeling en achterlandvervoer, (3) de institutionele hervorming van havens, (4) perspectieven in maritieme netwerken en (5) financieringsbronnen voor havenontwikkeling . Deze vijf dimensies van de analyse worden gebruikt om duidelijke beleidsaanbevelingen te verstrekken aan beleidsmakers betrokken bij alle vijf perspectieven van havenontwikkeling. Een groot deel van de huidige havenontwikkeling onderzoek is grotendeels gericht op de Europese , Aziatische en Noord-Amerikaanse havens. Afrikaanse havensystemen zijn onderbelicht in academisch onderzoek.Het doctoraatsproject is gebaseerd op een reeks van papers over de vijf genoemde dimensies in het havenontwikkelingstraject in Zuidelijk Afrika. De toegepaste methoden zijn zowel kwalitatief als kwantitatief. Twee van de vijf hoofdstukken passen bestaande kwantitatieve technieken toe in een Zuid- Afrikaanse context. In de resterende drie hoofdstukken worden nieuwe kwalitatieve raamwerken en kwantitatieve onderzoeksmodellen ontwikkelt en toegepast om de hypotheses te testen en antwoord te geven op de onderzoeksvragen van deze studie. Kortom, dit onderzoek levert een relevante en betekenisvolle bijdrage voor regionale beleidsmakers en belanghebbenden in havenontwikkeling en draagt ook bij tot de academische kennis terzake.
Datum:15 jul 2014 →  19 dec 2014
Trefwoorden:TRANSPORTCORRIDOR, ZEEHAVEN
Disciplines:Toegepaste economie, Economische ontwikkeling, innovatie, technologische verandering en groei