< Terug naar vorige pagina

Project

Een theoretische verkenning van de universiteit: een onderzoek naar studiepraktijken

Dit onderzoek heeft als doel een theoretisch begrip van de hedendaagse universiteit. De centrale vraag hierbij is wat het betekent te studeren vandaag. Dit gebeurt, meer in het bijzonder, vanuit een praxeologisch perspectief, d.w.z. vanuit een onderzoek naar de betekenis van studiepraktijken. Dit gebeurt verder vanuit een post-disciplinaire en domein-georiënteerde benadering. De algemene doelstelling van het project is het bekomen van een gedetailleerd en substantieel beeld van hedendaagse studiepraktijken, het analyseren van specifieke hedendaagse transformaties (ten gevolge van evoluties zoals digitalisering), alsook het onderzoeken van het kritische potentieel (in relatie tot een mogelijke transformatie van de universiteit qua tale) verbonden aan specifieke praktijken (artistiek-educatieve praktijken, ‘undercommons’, Slow Science, service learning, etc.)
Datum:10 jul 2018 →  30 sep 2019
Trefwoorden:higher education
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen