< Terug naar vorige pagina

Project

Effecten van het KiVa anti-pest programma in Vlaamse lagere scholen: een piloot studie.

Pesten op school is een veel voorkomend fenomeen met tal van negatieve consequenties voor slachtoffers op korte en lange termijn. Het KiVa-programma, ontwikked in Finland, is een schoolbrede interventie gericht op et voorkomen en terugdr ingen van pesten (Salmivalli, Kärnä en Poskiparta2010). KiVa pakt pesten aa n als een groepsdynamisch proces en geeft en grote rol aan leerlingen die niet direct bij het pesten betrokken zijn. Buitenlands onderzoek toont positieve effecten op pesten en victimisatie, maar ook op uitkomsten die niet specifiek beoogd worden , zoals verhoogde motivatie en schoolse prestaties bij leerlingen (o.m. Kärnä et al., 2011). Vanaf het schooljaar 2015-2016 wordt KiVa geïmplementee rd in Vlaamse lagere scholen. Dit onderzoek heeft tot doel een eerste beeld tegeven van de effecten van KiVa op pesten en victimisatie, op de sociaal-emotion ele en academische aanpassing van leerling en en op sociale relaties binnen de klas in de Vlaamse onderwijscontext. n een uasi-experimentele studie met voor- en nameting worden leerlingen van het derde tot zesde leerjaar uit een vijftalscholen bevraagd aan de hand van zelfrapporteringsvragenlijsten en peer nominat ties.
Datum:1 sep 2015 →  31 dec 2018
Trefwoorden:prevention, intervention, elementary school, victimization, KiVa, Bullying
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen