< Terug naar vorige pagina

Project

Fragmenten van Orden. De introductie van Renaissance-architectuur in de Lage Landen

Dit project zal de introductie van de Renaissance-architectuur van de Lage Landen herzien door zich te concentreren op de architectuurfragmenten in vroege zestiende-eeuwse schilderkunst en de interactie met het prenten. Interesse in de oudheid leidde tot het combineren van klassieke architecturale elementen in schilderijen, prenten en wandtapijten. Echter, zodra de theorie van de vijf bouworden in Rome was ontwikkeld, beschreven kunsttheoretici uit Italië en de Lage Landen deze samenstellingen als ‘monsterlijk’. Pieter Coecke van Aelst veroordeelde vooral de 'verwarrende' proporties en de onzorgvuldige samenstelling van fragmenten in schilderijen in zijn 'illegale' vertaling van Serlio's Architectuurboeken. Het gebruik van antiek lijkende fragmenten als aanduiding van antieke architectuur is noch bij Coecke, noch bij zijn tijdgenoten zoals Jan Gossaert en Barend van Orley, bestudeerd. Deze visuele strategie is evenmin systematisch verbonden met eigentijdse architectuur. Ook de rol die prenten hadden als modellen voor fragmenten moet grondig worden onderzocht. Het was door middel van prenten dat deze architectonische fragmenten zich snel door heel Europa verspreidde. Het proefschrift zal zich concentreren op een goed gedefinieerd corpus, hoofdzakelijk gedateerd tussen 1509, toen Gossaert in Italië arriveerde en 1539, toen Coecke's eerste vertaling van Serlio uit kwam, en op werken die uit de overheersende artistieke as Antwerpen-Brussel komen.

Datum:25 sep 2017 →  25 sep 2021
Trefwoorden:Renaissance Architecture, Jan Gossaert, Pieter Coecke van Aelst, Barend van Orley, Sixteenth Century, Flemish Art, Prints, Architectural Order
Disciplines:Ingenieurswetenschappen in de architectuur, Architectuur, Interieurarchitectuur, Architecturaal design, Kunststudies en -wetenschappen
Project type:PhD project