< Terug naar vorige pagina

Project

Gemeenschappelijkheid in de dynamiek van sentiment verkeregen via tekstanalyse van bedrijfsrapporten: Model en toepassingen.

De communicatie tussen het bedrijfsmanagement en haar belanghebbenden (investeerders, personeel, leveranciers,) overstijgt de puur kwantitatieve dimensie van rapportering van getallen via het jaarrapport of financiƫle verslagen. Ook de gevoelswaarde verbonden met de kwalitatieve informatie in de bedrijfsrapporten is van groot belang. Ondanks het belang van sentiment voor het inschatten van toekomstige bedrijfsprestatie, is er in de literatuur geen consensus bereikt over hoe het sentiment op een precieze manier te meten. De methode is vaak overgelaten aan het goeddunken van de onderzoeker. Gezien de relevantie van tekstanalyse van bedrijfsrapporten is het van groot belang om tekstsentimen optimaal te gaan meten zodat de bekomen maatstaf een hoge informatiewaarde heeft voor de toekomstige bedrijfsprestaties. Het doel van dit project is om deze kloof te dichten door de aanvullende informatie uit te buiten welke verkregen kan worden door de longitudinale studie van de dwarsdoorsnede van de bedrijven waargenomen op verschillende tijdstippen.
Datum:1 okt 2014 →  31 dec 2016
Trefwoorden:dynamiek van sentiment, tekstanalyse, bedrijfsrapporten
Disciplines:Management