< Terug naar vorige pagina

Project

Getalgevoel: Analyse en beïnvloeding.

Het centrale thema van het GOA project is de relatie tussen lagere orde en hogere orde aspecten van getalgevoel, in relatie schoolse rekenen. Aspecten van lagere orde zijn het snel en foutloos herkennen van kleine aantallen, het vergelijken van aantallen, e.d. Hogere orde aspecten hebben betrekking op meer complexe wiskundige kennis en vaardigheden zoals het inzichtelijk en flexibel kunnen omgaan met (grotere) getallen en bewerkingen. In het onderzoek staan volgende vragen centraal: · Wat is de basis van getalgevoel? · Hoe verhouden lagere en hogere orde aspecten van getalgevoel zich tot elkaar? · Hoe ontwikkelen lagere en hogere orde aspecten van getalgevoel zich in normaal ontwikkelende subjecten en in subjecten met rekenproblemen, en hoe is die ontwikkeling gerelateerd aan hun leerprestaties m.b.t. het vak wiskunde/statistiek? · Hoe kunnen we de ontwikkeling van getalgevoel, en langs deze weg van de leerprestaties m.b.t. het vak wiskunde/statistiek, optimaal bevorderen? En kunnen game-based leeromgevingen daarbij effectief zijn? Het project bestaat uit vijf luiken: 1. De basis van getalgevoel (coordinator: Bert Reynvoet) 2. De mentale getallenlijn, de externe getallenlijn, en schoolse rekenvorderingen (coordinators: Koen Luwel, Mirjam Ebersbach and Lieven Verschaffel) 3. Getalgevoel en strategiegebruik tijdens rekenen (coordinator: Bert De Smedt) 4. Getalgevoel bij de overgang van natuurlijke naar rationale getallen (coordinator: Wim van Dooren) 5. Getalgevoel in statistiek: statistische geletterdheid (coordinator: Patrick Onghena)
Datum:1 jan 2011 →  30 sep 2016
Trefwoorden:Cognitieve psychologie, Neuroscience, Ontwikkelingspsychologie, Onderwijspsychologie, Wiskundedidactiek, Statistiek, Ontwerpkunde, Gaming
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen