< Terug naar vorige pagina

Project

Heb ik een burn-out of een depressie? Het onderscheid tussen school burn-out en depressie in de adolescentie aan de hand van een cognitief kwetsbaarheid-stress model.

Het project onderzoekt de ontwikkelingspaden van school burn-out en depressie bij adolescenten. We vermoeden dat beide stoornissen ontwikkelen vanuit een kwetsbaarheid-stress-interactie, maar dat verschillende soorten kwetsbaarheden en stressoren resulteren in ofwel school burn-out ofwel depressie. We bestuderen de rol van vroege maladaptieve schema’s, interpersoonlijke en school-gerelateerde stressoren en emotieregulatie strategieën via longitudinaal vragenlijstonderzoek, een experimentele labostudie en een digitaal dagboek.

Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:depressie, EMA, adolescentie, psychofysiologie, emotieregulatie, School burn-out, vragenlijstonderzoek, kwetsbaarheid-stress model, vroege maladaptieve schema’s
Disciplines:Psychopathologie, Psychofysiologie, Sociale en emotionele ontwikkeling