< Terug naar vorige pagina

Project

Het busvervoer van de toekomst: algoritmes voor volledig vraaggedreven openbaar vervoer

Openbaar vervoer, gedefinieerd als het geplande collectieve vervoer van passagiers, is een van de hoekstenen van stedelijke mobiliteit in de EU. Het traditionele lijn-gebaseerde bussysteem dat bestaat in bijna elke stad in de wereld is echter inherent inefficient en mist flexibiliteit. Niettegenstaande het feit dat er nog vele obstakels overwonnen moeten worden, zorgt de alomtegenwoordigheid van mobiele apparaten ervoor dat het voor de eerste keer in de menselijke geschiedenis mogelijk wordt om naar een volledig vraaggedreven openbaar vervoer over te stappen. Echter: de operationele en tactische grondslagen die nodig zijn om een vraaggedreven vervoerssysteem te ontwikkelen ontbreken nog. Met andere woorden: een grote meerderheid van de mensen beschikt tegenwoordig over de middelen om uit te zoeken waar ze zijn en door te geven waar ze naartoe willen, maar de middelen om al deze vervoersvragen te plannen, ontbreken nog. Een volledig vraaggedreven openbaar-vervoersysteem zou optimalisatie betekenen op een nooitgeziene schaal. Niet alleen moeten alle bijzonderheden van vraaggedreven vervoer adequaat worden gemodelleerd, er moeten bovendien nieuwe optimalisatie-algoritmes en softwarecomponenten ontwikkeld worden die in staat zijn om een enorme vloot voertuigen en een gigantisch aantal passagiers te coordineren. Het belangrijkste doel van dit project is om de Operationeel-Onderzoeksfunderingen te leggen die het mogelijk moeten maken om een volledig vraaggestuurd openbaar-vervoersysteem uit te rollen. Het resultaat van dit project is een optimalisatieraamwerk om passagiers en bussen te plannen, een simulatieomgeving om de impact van tactisch/operationele beslissingen op de performantie van het systeem te evalueren, en een verzameling tactische aanbevelingen die de geleidelijke transitie naar een vraaggedreven operatie zullen ondersteunen. Het bereiken van deze doelen zal de Universiteit Antwerpen positioneren als een van de eerste onderzoekscentra die deze belangrijke uitdaging aanpakken.
Datum:1 jan 2018 →  31 dec 2021
Trefwoorden:HEURISTISCHE METHODEN, LOGISTIEKE OPTIMALISATIE, OPTIMALISATIE
Disciplines:Toegepaste wiskunde, Statistische en numerieke methoden