< Terug naar vorige pagina

Project

Het gelijk van Darwin: regelgebaseerde generalisatie en redeneren naar analogie bij ratten.

Darwins hypothese van evolutie door natuurlijke selectie legt de nadruk op de continuïteit tussen mensen en andere soorten; het beschouwt verschillen in cognitieve vermogens tussen mens en dier als gradueel eerder dan abrupt (differences of degree, not of kind, Darwin, 1871). Toch hebben een aantal onderzoekers recent betoogd dat er een fundamenteel verschil is tussen menselijke en niet-menselijke cognitie (Premack, 2010). Een prominente theorie stelt dat een belangrijke menselijke vaardigheid die andere zoogdieren ontberen het vermogen is tot redeneren naar analogie en regel-gebaseerde generalisatie (Penn, Holyoak, & Povinelli, 2008). Onze claim is dat deze stelling momenteel op weinig empirische argumenten berust; in een reeks experimenten willen we systematisch nagaan in welke mate ratten tot staat zijn tot het aanleren en toepassen van regels naar analogie.
Datum:1 jan 2011 →  31 dec 2014
Trefwoorden:Pavlovian conditioning, Analogy, Darwin, Rule learning, Causal cognition, Comparative psychology
Disciplines:Dierkundige biologie, Biologische en fysiologische psychologie, Menselijke experimentele psychologie, Experimentele psychologie met dieren en vergelijkende psychologie, Toegepaste psychologie